ökenkängor

• Trådstartare jericsson@spray.se (jonas ericsson)
  • Start datum

jericsson@spray.se (jonas ericsson)

Gäst
Hej!
jag behöver tips om ökenkängor (pris + inköpställe) för ett par tåliga kängor att ha ... i öken. Alltså inget thinsulate, knappast heller behov av gore-tex.
Tacksam för tips!
/Jonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag köpte ett par Chiruca Sabana i vintras.

Det jag sökte efter var ett par lätta och luftiga kängor för vardagsbruk och lätt vandring.

När jag tittade runt så hittade jag tre inköpsställen och tre kängor:

Militaryshop, Protection-Shop och Recon

Chiruca Sabana ca 800kr
Magnum Desert ca 1100kr
Meindel Desert Fox ca 1900kr (Recon)

Meindel har jag endast läst om, sett på bild, och de verkar rätt grova, gjorda för tung packning och kostar en del.

Magnum provade jag i butik, de är ganska lätta men ändock stabila. Jag gillade dem och hade jag haft mer vildmark i åtanke hade jag valt dem. De skall tydligen användas av britterna i Afganistan osv.

Chiruca Sabana är lätta, relativt stabila, passar att gå med både på asfalt och teräng. De funkade förvånansvärt bra i den svenska vintern. Jag skulle inte ha Sabana som första val för tungpackning och tuffteräng.

Ökenkängor

Min erfarenhet är begränsad, men i öken har jag brukat, engelska: lätta och bekväma. U.S.Army issue ca 1990, obekväma och varma. (De modernare anses vara mycket bättre.) Spanska som jag har kvar, lätta och god passform. I mitt tycke måste sulan vara rejäl då grusöknar finns i de flesta öknar, framför allt är det lättast att gå i upptorkade waadis. Ovanlädret bör ha råsidan utåt och det kan gott vara extraperforerad. På nätter och mornar är det inte kängklädda fötter man fryser om men väl ben och huvud. Med tanke på dagstemperaturer frånrådes från limmade kängor utan rekommenderas randsydda.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-06-21 kl 15:59]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips