Nytt projekt

Jag kommer från ett mycket avlägset ställe i Norge, där bergen är mycket spektakulära men ingen har etablerat någonting. Än..
Min plan var att etablera en del leder där i sommar, men det jag undrar är hur man liksom officiellt säger till att "detta är nu ett projekt som jag vill etablera" . Bildar men en egen hemsida eller blogg med förare? Kom ihåg att ingen har någonsin etablerat något där..

Takk

Om jag har förstått allt rätt så är det du som förstabestigare som har etablerat leden vilket framgår i föraren som du tillverkar. På äldre leder har en del avsnitt med artificiell klättring ersatts av traditionell på grund av den tekniska utvecklingen. Berget kan också förändras.

Om du jobbar på ett projekt sticker du in en borste som säger att du jobbar på leden, när du har klarat leden så berättar du namn och grad.

Om ingen nånsin klättrat något där lär det inte driva runt massa klättrare vid instegen som 'stjäl' dina leder.
Så ta med en kompis dit, onsighta/borsta/rensa/(bulta)/led vad du vill och notera det i en anteckningsbok/huvudet. Och när du känner för det så ringer du till norska klätterförbundet eller var det passar bäst (klätterförbundet kan säkert svara på var du kan ringa för att tala om vad som finns och var).

Eller så gör du en hemsida med förare på, eller gör ett inlägg här eller nån annanstans och säger att detta har jag gjort, och så här svårt är det. Kom o ha kul.

Etablera god kontakt med markägaren! A och O.

Norrmänen är ju goa så det går säkert jätte bra men vill du få en etablerad klippa bör markägaren veta vad som händer i hans skogar.

Eller ta kontakt med komunen, närmaste klätterklubb?

Det är alltid bra att få rensning, bultning, klättring och parkering accepterad.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg