Nynäsleden

Upp och ner, över lera och genom högt gräs tog jag mig fram från Tyrersta till Nynäshamn. Lätt som en plätt säger väl alla ni erfarna, men för mig en stor bragd. Mentalt påfrestande att ligga och vänta på sömnen när vinden viner över presenningen. Learning by doing som sagt. Ingen idé att vänta på att nån dar ut mig. Jag får fixa det själv och jag överlevde, 6 mil på tre dagar. Jag tänkte att om Renata klarar att paddla runt USA borde väl jag klara det här, och det gjorde jag! Nu ska jag försöka få familjen ut på kanotpaddling i Tyresös vatten. Sen blir det fjällvandring, fö det är väl sånt som egentligen gäller?

Gattis till din lyckade tripp och till din egen motivation! Finns det någon vandringsled där du gick?
Har själv tänkt att använda Tyresö Nationalpark som övningsställe för mig och min hund. Hur är det att vandra där och kan man tälta eller är det vindskydd som gäller?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Söker man på Nynäsleden

så blir de flesta träffarna på cykelleden mellan Nynäshamn och Stockholm. Vandringleden är en grenled från Sörmlandsleden "Nynäsleden är 40 km lång och går mellan Kvarnängens idrottsområde i Nynäshamn och Tornberget
(110,5 m ö h) i Västerhaninge.
Utmed leden finns rastplatser, vindskydd och sopmottagning.
Leden passerar flera runstenar,
gamla gårdar och går genom kuperad skogsmark." hittade jag på Stockholms hemsida och en hänvisning till att en broschyr finns hos Nynäshamns turistbyrå.

Man kan följaktligen gå Sörmlandsleden mellan Tyresta och Tornberget och därefter Nynäsleden.

Vindskydd finns här och där på Sörmlandsleden se översiktskartan på http://www.sormlandsleden.se/GenArea.asp?Area=51

Där det finns minst tre på den aktuella sträckningen.

Thure

Och man behöver inte gå hela leden som en sträcka. Man kan gå av/på på flera ställen till anslutande pendeltåg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips