Nybörjarkurs i Skåne (Malmö med omnejd)

Jag älskar vatten både dyk ung, segling och att bada :).

Den senaste tiden har jag funderat på kajakpaddling. Tittar runt på olika kajaker och blir bara mer och mer sugen.
Men jag borde utöva lite återhållsamhet, gå en nybörjarkurs och se om jag fortfarande gillar det efteråt.

Min tanke med mitt inlägg är att fråga er om rekommendationer om kurser och klubbar i Malmö med omnejd (bor i Höllviken). Finns där något att tänka på när man funderar på kurs/klubb.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Att välja klubb är hyfsat oberoende från att välja kurs. Vad det gäller de olika klubbarna så fundera på vad du vill ha ut av klubben: möjlighet att låna kajak, förvara egen kajak, delta i träning, delta i utflykter etc. Titta sedan på utbudet, besök respektive klubb och välj den som passar bäst.

De tre olika kurserna du nämner har olika upplägg, så de är svåra att jämföra rakt av. De mest lika är de två första nivåerna hos Aterra med KFÖs grundkurs. De går också vid olika tider (helg/vardag), så det kan vara något att titta extra på vad som passar bäst.

Jag gick introduktionskursen hos Malmö Kanotklubb 2011. Den var på en eftermiddag och man lärde sig allt man behövde för att komma igång som nybörjare. Kursen avslutades med att man paddlade ett varv runt kanalen. Bra kursledare och bra kajaker.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips