Nybörjare Anarisfjället

Hej! Jag och en kompis ska gå vallbo-anariset-lunndörrarna-vallbo på en helg och sova i STF-stugorna. Det är ju rätt lång sträcka både dag 1och 2 och vi är båda medelålders nybörjare. Kommer vi att fixa det? Hur lång tid kan varje etapp tänkas ta? Är lederna bra uppmärkta och hur lätt- eller svårgådda är de?
Tacksam för alla svar och tips! 😊
 
Jag är lite halvnybörjare på att gå långa sträckor flera dar i sträck, men nåt som hjälper är att ta en riktigt lång lunchpaus I mitten. Jättelång paus.. Kanske 2,5 timme?. Gärna med möjlighet att ligga och sträcka ut sig. Självklart för många kanske men för mig en uppenbarelse
 
Har gått Vallbo-Stalovielle och därefter till Lunndörren. Inga problem fram till kåtan men sen tvungen följa vinterled.
Anaris-Lunndörren går rätt högt tror jag och därmed lättvandrat
 
STF har en i mitt tycke ganska bra beskrivning av delsträckorna här:

https://www.svenskaturistforeningen...tland-och-harjedalsfjallen/vallbo-stf-anaris/
https://www.svenskaturistforeningen...tland-och-harjedalsfjallen/anaris-lunndorren/

Det är alltid vanskligt med subjektiva bedömningar, men med normalgod kondition är det inte några problem att genomföra de där dagsetapperna.
Packningens vikt är av betydelse för både hur fort ni tar er fram, och hur slitsam vandringen blir. Mitt bästa tips är därför att inte bära tyngre än nödvändigt. Det är stooor skillnad på att bära 5 eller 15 kg...
Försök komma iväg i tid på morgonen om ni är lite osäkra. Det ger ökad trygghet och njutning om ni kan pausa och vandra i den takt ni vill - utan oro att hinna fram innan det mörknar.

De 5-6, resp 5-7 timmar som STF uppskattar som etapptider, är nog en ganska bra uppskattning för en "medelvandrare". Men fjällöpare med lätt packning tar kanske knappt 2 timmar på sig, medan en ovan vandrare med för tung ryggsäck ihop med en del krämpor säkert kan behöva 10+ timmar.

Det är jättefina trakter, och ni kommer säkert få en riktigt härlig tur!
 
Tack för svaren! Jag tror vi fixar det, annars får man väl ringa fjällräddningen för 30000 kr om man blir lite trött... 😉 Nej ta mycket tid på sig, långa pauser och minska på packningen (hur nu det ska gå till 😳). Får väl ge en sammanfattning här efter helgen!
 
Anaris kan vara livsfarligt på vintern. På sommaren torde inga problem uppstå såvida man inte är ett blåbär med mjukisbyxor och ett snickers som läst solskenshistorier i DN. Exit strategy är, som nämnts, att ringa 112 för helikoptertransport.

Skämt åsido, jag gick sträckan Vålådalens fjällstation till Lunndörrsstugan förra sommaren och det tog några timmar mitt på dagen. Därefter bestigning av Santa, en enkel topp nära Lunndörrsstugan. Vålådalen är ganska lättvandrad. Passa på att se pyramiderna.
 
Tider vid vandring

Jag vandrade 8 dagar i Jämtland i juli, bl.a. vid Lunndörrstugan och Vålåstugorna.
Min ryggsäck vägde 16 kg från början, jag bodde i tält och hade fint väder mestadels.

Min erfarenhet är att man ska räkna med ca 3 km/h i fjällen. Går det snabbare är det en bonus, om man nu tycker att snabbt är bra.

Så 15 km tar alltså 5 timmar att vandra.Tar ibland lite längre tid om man stannar, pausar...

Mycket uppåt går långsammare.

Jag är vältränad och blev inte trött av vandringen. Gick som längst 23 km under en dag. Jag blev trött för att jag gick tom på energi, så underskatta inte pauser, vila...och att stanna och äta lunch. stanna varje timme, ta av ryggsäcken och ta en femminutare...
 
Hej! Jag och en kompis ska gå vallbo-anariset-lunndörrarna-vallbo på en helg och sova i STF-stugorna. Det är ju rätt lång sträcka både dag 1och 2 och vi är båda medelålders nybörjare. Kommer vi att fixa det? Hur lång tid kan varje etapp tänkas ta? Är lederna bra uppmärkta och hur lätt- eller svårgådda är de?
Tacksam för alla svar och tips! 😊

Att klara och att ha trevlig är två olika saker, ge er själva gott om tid, testa prylarna innan ni ger er iväg och rasta ofta! Vallbo-Anaris kan bjuda på rätt tuff vandring eftersom det vid regn blir mycket halt i blockterräng. Detta gäller även Anaris-Lunndörren i viss mån.

Leden från Vallbo mot Anaris är relativt dåligt märkt och ni vill verkligen komma fram innan det blir mörkt. Dessutom är det från Staalavieliekojan/tvärån risk för ordentlig blöta, framförallt den sista biten från Kruptjie till Anarisstugan (här ligger ej spänger). Vid höga flöden blir det vad troligen att vada i Tvärån.

Sträckan Anaris-Lunndörren är märkningen relativt nyförbättrad och undantaget branterna i passet mellan Stor-Anahögen och Aaresketjahke är det lätt att gå. Vid regnigt väder (vilket det var under hela juli) blir sikten ett problem från Anaris mot Hällådalen (främst från Stugan upp mot Tjielkenjuenie) eftersom ni går i uppförslut där terrängen ser likadan ut överallt. Troligt vad i Grönan (följ då vinterled för enklaste vad) om det regnar mycket.

För övrigt tummen upp för valet av tur, mindre folk än ex. Jämtlandstriangeln och supervackert. Jag skulle rekommenera er att stanna en extra dag i Lunndörren för att dagstura, exvis Saanta.

God tur!!

Jättekul att ni ger er ut trots "ålder" :)
 
Hur är sträckan Lunndörren - Anaris? Funderar på att gå sträckan med en 6 åring och tälta ungefär halvägs vid Hällådalen. Hur ser terrängen ut och finns bra tältplatser?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.