Nya regler om lifträddning 2023?

Jag har en spaning från skidsäsongen 2023 - man verkar göra mer som lokaltrafikbolagen och stänga liftarna förebyggande baserat p åprognoser om stark vind med hänvisning till att det kan bli väldigt kallt att sitta i en lift som stannat när bister vind viner. Det är ju sant och en säkerhetsaspekt som inte gåt att säga emot. Att evakuera en stannad stollift tar sin tid.
Men har det kommit nya relger eller ny praxis att man stänger oftare/vid svagare vindar eller baserat på prgnos istälelt för uppmätt vind?

Jag vill ogärna tro att det är ett ekonomiskt svepskäl för att spara dyr el men då jag tycker mig se en mycket tydligare trend med stängda liftar denna säsongen jämfört med tidigare och undrar därför om det skett någon bakomliggande regeländring som tvingar liftägare att agera mer försiktigt/restriktivt under (prognostiserat?) blåsiga dagar?

Jag upplever att jag åkt lift många blåsiga dagar men i år är liften stängd istället i motsvarande vinder, både reelt och enligt prognos.

Någon som jobbar mned lift-drift som kan ge återkoppling på denna magkänsla/spaning?

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.