Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre

Jag funderar på att gå från Ny-Sulitjelma mot Såråsjávvre till sommaren.
Hur är den leden? Antar att den är märkt som norska leder brukar vara, men hur är det med svårigheten på vad, är det många vad, finns några broar?

Tacksam för svar från någon som gått sträckan nyligen.

Hälsningar, BrittMarie
 
Där har jag gått flera gånger både sommar och vinter, Snön ligger länge så om du vill slippa snö måste du vänta tills en bra bit in i juli. Det är en dagsetapp till den svenska STF stugan vid sorjusjarve, en halv til den norska DNT hytta, inte speciellt krävande. Då norrmännen (tack och lov) inte sätter upp metallpinnar var tjugonde meter längs leden är karta och kompass ett måste om det blir dåligt väder . Dock finns ett vad vid riksgränsen som kan vara lite svårt vid högt vattenstånd. I så fall kan du alltid söka dig uppströms, bäcken delas någon km uppströms.
 
Selv om det bare er tre timers gange til SOT's Sorjushytta, så må du ikke ha det så travelt BrittMarie at du ikke stopper der. Hytta er helt ny, ble bygd opp i fjor etter at stormen Narve rev den forrige nyhytta. (Den gamle har stått der hele tiden.) De sier den nye er flott, og så koster den jo bare 75 pr natt. http://www.turistforeningen.no/sot/article.php?ar_id=12556&fo_id=4311

Hvis det går som jeg har planlagt, så skal jeg selv gå rundt Sulisfjellene med start i Nysulis den 11/7. Planen er Nysulis - Stadda - Pieski - Sulis. I Norge skal jeg ligge på hyttene, i Sverige skal jeg bruke teltet. Jeg må jo gå denne runden på sommeren før de lager nasjonalpark I de svenske fjellene langs grensen. Da kan jeg ikke gå der lenger med hunden min. Vintertid har jeg gått der 6-7 ganger. På sommeren bare to ganger til Sorjus. Jeg skal faktisk gå på skitur i området i neste uke, men ikke akkurat akkurat strekningen Nysulis - Staddajåkkå.

Tur uten hund er bare halvparten så trivelig. Dessuten bærer han jo noe i kløv for meg, så jeg har det jo lettere.

Kanskje vi sees? Hilsen Otto.
 
Jag gick den vägen sommaren 2005. Markerat på norskt vis med sten och på vissa ställen färgmarkering. Som skrevs är dock kompass och karta (som alltid) något man bör ha med sig. Vi startade i slutet av juni. Låg myckert snö kvar. Men snön hade sjunkit ihop, satt sig på de flesta ställen så det gick att gå. Inga broar. Det enda vad som jag kan se bli problem med är strax innan norska Sorjoshytta.Det var inga problem med det när vi var där, men sådant kan ändras. Vårt största problem var att på vissa ställen rann det mycket vatten under snön, som gröptes ur så man ibland trampade igenom. Det året hade Sulitelmatrakten fått mer snö än under de senaste 40 åren innan. Hur det är med snö i år känner jag inte till.

Vackert område.

Raskesven
 
Du tänker gå tidigast slutet på juli väl?
Det är massor av snö,det bara snöar på som värsta vintern ännu,kallsnö.Undrar när det ska börja töa ner.
Snön och isen på Sårjåsjaur ligger kvar mycket länge även normala år.
Jag har bara gått bort mot den norska gränsmarkeringen från Sårjås,men då var det relativt bart,blött på sluttningarna och en del snö jag trampade igenom,,det året sista juniveckan,och då var det tidigt allting.
 
Gick sträckan i fjol i slutet av juli (fast åt andra hållet). En del snö kvar, men antagligen inte det som de andra menar med mycket snö. Vaden överkomliga. Det största vadet vid riksgränsen, där Sulitjelmaglaciären rinner ut. Alldeles vid utloppet var det inget problem att vada (men kallt!). Långt, men grunt vad. Högre upp finns det en raserad bro som inte bör användas (?). Lite före oss lär ett gäng italienare ha krupit över det som återstod av bron. I övrigt rätt behaglig terräng, på norska sidan ställvis lite sten, men inte större block. På norska sidan råkade vi ut för snabbt väderomslag och dimma. Ställvis ingen sikt. Både Ny-Sulis- och norska Sorjosjaure- stugorna torde vara låsta med DNT-standardnyckel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
82-barn SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager Fjällvandring 20
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
Bamba Sulitjelma, parkeringsplats Fjällvandring 8
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
segelod Sulitjelma Fjällvandring 7
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.