Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido?

Har varit på jakt efter en ny skaljacka ett tag men vet inte vilken jag ska köpa. Har varit lite sugen på Tierras Intrepido men tyvärr så tar inte Naturkompaniet in dem så det är lite svårt att testa. Man vill inte riktigt köpa grisen i säcken när det kostar 4,6k.
En annna jacka som främst har fallit mig i smaken är Tierras Snoowie, problem är att det är en så kallad "Soft shell" vilket gör mig lite fundersam om den blir för varm att ha under skyfall i sommar. Har en vanlig softshell utan membran som för tillfället fungerar som min standardjacka. Frågan är också hur dens vetilation på baksidan av armarna funkar i praktiken.

Har ni på utsidan några erfarenheter av dessa jackorna eller rekomenderar ni några andra?
Kan säga att jag lever med problemet för långa armar jämfört med midja. Drar medium i midjan men Large i armarna vilket resulterar i att jag oftast måste välja Large och få en "pösig" jacka.

[Ändrat av oskarfk 2006-12-11 kl 19:39]

Snoowie = skidjacka

Tierra Snoowie är framtagen som skidjacka och enligt mig så blir den garanterat för varm som skal sommartid. Eftersom ventilationen sitter på baksidan av ärmarna och endast har en tejpad dragkedja så är det ej heller att rekommendera eftersom vatten(fukt) kan tränga in.

Satsa i så fall på en intrepido eller ännu bättre en prime jacket.

Mvh, Pelle.
http://pellenyberg.spaces.live.com

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips