Ny på MTB, Nybörjarutrustning. Vad tror ni?

Hej allihopa!
Mitt första inlägg här på Utesidan. Har precis läst igenom cykelforumet och hittat mycket matnyttigt.

Jag har en kompis som kör mtb och som peppat mig att börja. Jag gillar motion och att vara ute så jag slog sak i saken och studerade webben efter pryltips och erfarenheter.
Nu har jag varit ute ett par kvällar och kört på skogsstigar, grusvägar och lite asfalt i stan. Cykeln känns stabil och gedigen (tung). Sist jag hade en cykel var väl 10 år sedan, och det har visst hänt en del sedan dess Känns lyxigt med skivbroms och fjädring!

Det här är vad jag handlade iaf. (provade inte cykeln innan och jämförde inte med någon annan heller. Blev liksom ett impulsköp)



Jag är kille/28år/183cm/84kg

Cykel: Kona Dawg, strl:19"
Skor: Shimano M037
Byxor: Sinsalo mtb
handskar: FOX Digit
Hjälm: Bell Dilirium
Pedaler: Wellgo plattform (vill inte köra clipless ännu)

En fråga vill jag lägga in också: Däcken på Dawgen är Tioga 26 x 2.1. När dessa är slut, kan jag då sätta 2.3 eller 2.5 på samma fälg?

1. passar samma fälg till bara en vidd, eller är det flexibelt för större/mindre däck?

2. Rymms större däck under gaffeln och under baksvingen på den här modellen?
 
Clipless spar kraft

Lär dig åka clipless, efter några timmar går det automatiskt, man spar mkt kraft med rundtramp.

Varför vill du ha bredare däck? 2.1" är ganska brett, det är egentligen bara DH som kräve mer. Fälgarna tar i varje fall upp till 2.3" och förmodligen även 2.5".

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Välkommen in i gänget!

Grattis,
välkommen in till en värld av äventyr och och massvis med rolig cykling.
Jag var i dina skor 11år sedan och har inte upplevt en roligare upplevelsesport som mountainbiking.

Du har köpt en Kona Dawg, vilket är en mycket bra cykel. Då har du en cykel som du kan bygga vidare på och som kommer följa med dig under en lång tid framöver.
Din första utrustning är också mycket bra. Jag tycker även att ditt val av skor och första pedaler är ett smart val.
Nu när du lär dig mtb, så är det viktigt att du lär dig känna cykel och dess egenskaper. Det är även viktigt att du lär dig behärska balansen innan du låser fötterna i ett par SPD-pedaler.
Som jag sa är det viktigt att du lär känna din cykel och det tar et tag att veta vad du och din cykel klarar av och inte.
Jag rekommenderar även att du lär dig meka och tvätta cykeln. Jag tror på att lära känna komponenterna och cykeln i delar, då vet du vad din cykel är gjord utav.
Lär dig plocka isär vevlagret, naven och dämparna.
Och försök att lära dig justera din egen cykel.

Jag har själv följt dessa råd sedan -92 och jag veta varje gång jag är ute vad det jag har under mig. Jag vet att om dess svagheter och dess styrka.

Sedan kan jag svara på dina frågor

1.
På en standard mtb fälg kan du sätta på däck med 1.75 upp till 2.6. Jag efterlyser visserligen rek. däckmått på fälgen så att man vet att däck man köper passar.


2.
Det varierar på hur bredda/höga däck som passar fram och bak.
Framdämpare
RockShox DUKE & SID tar däck upp till 2.1, PSYLO tar 2.6. Marzocchi och andra framgafflar varierar också. Fråga din cykelbutik.
Bak varierar på typ av cykel och ibland modell.
Med normalt kan du inte gå över 2.3 i baken. Men igen måste man kolla med återförsäljaren vad som passar sin cykel.

Jag vill se rekommenderade däckstorlekar för fälgar och cyklar. Det är något som är sällsynt.

Jag hoppas mina svar kan hjälpa dig och andra som har samma frågor.

Paul Engman
Ordförande SAMS
Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap
http://www.samsinfo.nu
 
Wow

Tack för de snabba svaren.
Sitter och äter lunch, vätskar upp och tittar på cykeln i ögonvrån. Ska snart sticka ut på en totalt oplanerad cykeltur och se om jag kan hamna i trubbel någonstans :)

Som svar på frågorna svarar jag:
a) Vill inte åka clipless för det känns lite klaustrofobiskt. Har inte cyklat på länge så jag vill ha fötterna fria när jag tar mig för mycket vatten över huvudet och ramlar.

b)2.3 i däckstorlek, tjaa tänkte att det skulle hjälpa till att få bättre grepp i terrängen. 2.1 känns som vanliga "standard" cykeldäck... Och det ser ju fett ut också :p

Ha en trevlig påsk!
 
En fråga från en novis; vad är clipless?

Har jag förstått det rätt om det är pedaler där fötterna sitter fast? Vad är fördelarna resp. nackdelarna, och om fötterna sitter fast, vad händer då om man ramlar?
 
Re: Wow

Test005; sa:
Vill inte åka clipless för det känns lite klaustrofobiskt. Har inte cyklat på länge så jag vill ha fötterna fria när jag tar mig för mycket vatten över huvudet och ramlar.

b)2.3 i däckstorlek, tjaa tänkte att det skulle hjälpa till att få bättre grepp i terrängen. 2.1 känns som vanliga "standard" cykeldäck... Och det ser ju fett ut också :p

Det finns klossar som lossar lättare, s k multirelease, Shimano SM-SH55, de är utmärkta eftersom de löser ut åt alla håll. Cykelcity skriver något nedlåtande om dem, att de passar för gamla tanter el ngt i den stilen, i sin katalog. Det är dumheter!!! Som gammal slalomåkare, tillvänjd vid säkerhetsbindningar, uppskattar jag dem verkligen. De gör det möjligt att åka även i mycket teknisk terräng med rundtramp och vara säker på att man kan komma ur på bråkdelen av en sekund i alla lägen.

Vanliga cykel däck är 1.2", själv har jag idag kört 13 mil på smala däck 0.85". På MTB har jag alltid 2.1" (grova) el 2" (semislicks).

Trevlig påsk

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Teddie; sa:
En fråga från en novis; vad är clipless?

Har jag förstått det rätt om det är pedaler där fötterna sitter fast? Vad är fördelarna resp. nackdelarna, och om fötterna sitter fast, vad händer då om man ramlar?

Du har förstått vad clipless är. Det heter så för tidigare hade man "clips" en bygel med band som spände fast foten i. Man sitter alltså fast utan "clips".

Fördelen är att man får rundtramp, att man överför kraft till pedalen även när man drar foten uppåt. Ökar kraften med ca 30 procent, det går alltså fortare på väg och i tekniska backar har man mer kraft så att man klarar dem. Det finns egentligen inga nackdelar av betydelse med dem. Alla cyklister utom vissa free-riders o BMXare använder dem jämt. Möjligen är det en nackdel att man måste lära sig att komma i och ur. Men efter ett tag blir det helt reflexmässigt.

Pedalerna funkar som en bindning, ungefär som en skidbinding, tappar man balansen vrider man bara ur foten och sätter ned den på marken. Bindningen är f ö fjärdrande så skulle man misslyckas med att få ur foten så löser den ut ändå.

Per
 
Multirelease

Fattar inte riktigt hur man kan sitta fast och samtidigt clippa ur "åt vilket håll som helst"?

Då borde man ju i princip lossna om man tar i utav "#%!"% i en uppförsbacke och drar hårt uppåt i pedalen som ska komma uppåt!

Annars låter det bra för en newbie som jag!
(Jag förstår ju alla fördelar med att clippa in, men det känns ändå klaustrofobiskt)

Om man har vanliga clipless och foten inte gör en utlösande rörelsa (hälen ut). Lossnar man då inte än hur hårt trycket är? Eller finns nån säkerhet innbyggd att man lossnar vid extremt hårt tryck? tex. DH kvadd.
 
Re: Multirelease

Test005; sa:
Om man har vanliga clipless och foten inte gör en utlösande rörelsa (hälen ut). Lossnar man då inte än hur hårt trycket är? Eller finns nån säkerhet innbyggd att man lossnar vid extremt hårt tryck? tex. DH kvadd.

Hej Linus!

När du väl har lärt dig använda "clipsless"/SPD-pedaler så kommer du aldrig vilja gå tillbaka till något annat. Det är ju även så att det är en säkerhet i att sitta fast. Tänkt dig en lerig sula på en lerig pedal... AJ AJ vad man kan slinta! Losskoppling och i-klickning av pedalen är efter ett tag HELT reflexmässig och du lär dig även förutse när du ska "koppla ur". Cykeln blir som en förlängning av din kropp! Känslan är härlig!! När du sen ramlar kommer du antagligen inte att få cykeln över dig. Det brukar liksom lösa sig! :)

Lycka till...

Bra cykel föresten!
 
Har fått mycket bra feedback om mitt cykelval här på forumet. Det känns skönt att man har en cykel som är allmänt ansedd som bra, så man inte kan skylla på dålig utrustning när det går på tok :)

Var ute på en långstyrning idag (3h non-stop är långt för mig)
Hittade en stig genom en skog och över ett litet berg, lite knixigt och stenigt, men KUL!
Körde transportsträckor på grusväg och då känns bakfjädringen som en nackdel! Gungar liksom undan lite när man tar i, som att springa på en blöt-myr typ.

Kanonväder i dag och imorgon ska det bli likadant, sitter redan och planerar rutten :)

... :) Skrev inlägg här, cyklade, kom hem och skrev inlägg.
Mycket cykel nu!
 
Re: Multirelease

Test005; sa:
Fattar inte riktigt hur man kan sitta fast och samtidigt clippa ur "åt vilket håll som helst"?

Då borde man ju i princip lossna om man tar i utav "#%!"% i en uppförsbacke och drar hårt uppåt i pedalen som ska komma uppåt! [---]
Hej Linus, och välkommen till den fantastiska MTB-världen!

Jag har också svårt att förstå mig på hur det här med clipless / SPD "egentligen" fungerar. Men jag kan liksom många andra vittna om att det gör det. Jag började med MTB härom året och hade inte cyklat brötiga stigar mer än några veckor eller kanske månader innan jag vågade testa SPD. Inom bara några timmars körning var jag fast (i dubbel bemärkelse). Det var som om cykel-Messias själv stigit fram ur någon buske och frälst mig!

Man får som sagt mycket bättre kontroll på tekniska partier. Ett enkelt test jag själv gjorde när jag övat rundtramp några få pass var följande: Hitta en ap-brant uppförsbacke som ser ut att vara typ 90 grader i slutet. Kolla hur högt upp i den du kan cykla med respektive utan att ha fötterna fast i pedalerna. Att båda fötterna drar hela varvet gör att man har kontinuitet SÅ mycket längre och du måste stanna först när du tappar balansen och bara trialcyklister hade kunnat fortsätta...!

Men jag håller med rådet om att köra vanliga "flatties" (plattformspedaler) tills du vant dig vid cykeln. Och tills du fått lite uppfattning om hur det är att ta sig fram med sin hoj i terrängen. Snart nog så kommer tanken på "att bli ett med sin cykel" genom att koppla ihop sig med den att kännas mer lockande än klaustrofobisk.

Åter till det här med multirelease och vad det nu heter: jag har många gånger tappat kontrollen och nästan-ramlat av olika anledningar. I de fall då man tappar balansen vill man ju instinktivt ta stöd med en fot. Och jag kommer på mig allt som oftast med att ha klickat ur utan att veta hur jag gjorde. Det går helt reflexmässigt, automatiskt. Men ju säkrare och mer van man blir desto "coolare" blir man ju också och klickar inte ur för minsta lilla krängning.

Ha en härlig vår på din Dawg!

# Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
iia MTB på vintern? Mountainbike 5
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
Charlottan MTB på Gotland! Mountainbike 2
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
mellgren Betyg på MTB? Mountainbike 4
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
uppkastaren MTB kompis på dagtid Mountainbike 2
bergholm Styrstam på MTB Mountainbike 1
fibbla mtb på tåg Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
annex MTB på lofoten? Mountainbike 4
Håkan K Tempobåge på en mtb? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
mrhandley Lädersadel på MTB Mountainbike 10
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
jonssonmartin Vätter på MTB Mountainbike 26
perlowdin MTB på Mallorca Mountainbike 6
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
diamond mtb på gotland? Mountainbike 0
utter MTB på Vandringsleder/dagspår Mountainbike 72
Markus F STHLM-Nynäs på MTB Mountainbike 4
mlturbo MTB kontra Racer på landsväg? Mountainbike 11
999 MTB på skåneleden Mountainbike 4
Vättern runt på MTB (NIN) Mountainbike 1
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.