Svårt montera framdämpare på MTB?

Jag funderar på att uppgradera min odämpade mountainbike (en Kona Cinder Cone inhandlad i USA 1996) med en framdämpare. Lutar åt en Marzocchi MX Comp ETA (som jag förmodligen kommer att beställa från England, ca 2380 kr på http://www.chainreactioncycles.com). Jag är inte särskilt händig/kunnig vad gäller att meka med cyklar, men kan lätta grundgrejor som att justera växlar, montera bort hjul etc.

Hur svårt är det att montera en framdämpare? Är det bara att lossa på den befintliga gaffeln, ungefär som när man ska justera/vrida den)? Kan man vara säker på att Marzocchi-dämparens diameter är samma som Kona-ramens? Finns det risk att man måste förkorta/såga i den nya dämparen?

Om man bör lämna in till verkstad för installation, vad kommer detta kosta? Har någon en rekommendation på bra verkstad i Sthlm?

Tusen tack på förhand!
 
Montera dämpare

Är det Aheadset på din gamla cykel?

Är du osäker så kolla med en cykelverkstad, det tar dem en sekund att kolla. Passa på att fråga dem vad gaffeln skulle kosta från dem också, då kan du säkert få monteringen i stort sett gratis.

Chainreaction har tyvärr sämre fraktvillkor numera, räkna med några hundra i frakt. Jag köpte min RS Psylo från dem och gav inte alls mkt i frakt, men numera skickar de allt över 2 kilo med DHL vilket blir rätt dyrt.

Förutsatt att det är det så är det ganska enkelt att byta gaffeln. Du kommer dock behöva kapa styrröret på den nya gaffeln till lagom längd. Det ska väl egentligen göras med en rörkap, men fungerar med bågfil också.

Tänk på att det är bättre att mäta två gånger och sen såga rätt än att mäta en gång och såga fel.

Sedan behöver du bara montera ihop och justera styrlagret. Du sätter allt likadant som det satt med den gamla gaffeln.
 
Re: Montera dämpare

jomper; sa:
Är du osäker så kolla med en cykelverkstad, det tar dem en sekund att kolla. Passa på att fråga dem vad gaffeln skulle kosta från dem också, då kan du säkert få monteringen i stort sett gratis.

På en cykelaffär här i borås tar dem ca 1000 spänn för att montera på en gaffel köpt hos dem.
 
Jonas,

Det är som några andra sa väldigt enkelt att montera en ny gaffel (förutsatt att du har aheadset). Det vore nog bra att passa på att kolla upp ditt headset eftersom din cykel är några år gammal. Du kanske redan har gjort det men ett glappt eller sladdrigt headset kan förstöra mycket av den glädje som du kommer att få av din nya dämpare.

1000 kronor för en installation är totalt värdelöst och långt mer än det borde kosta (speciellt om man har köpt dämparen i samma affär). Har bara gjort dettta en gång och betalade $15 för detta i NYC som inte är ett speciellt billigt ställe.

Lycka till

Håkan
 
Kolla styrlager och bromsar

En ældre cykel utan dæmpare kan ha mindre diameter på styrlagret æn på nya cyklar (1 1/8 tum) så det måste kontrolleras noga. Det går møjligen att få tag en dæmpargaffel med den mindre diametern också.

Har din cykel cantilever-bromsar eller V-bromsar? En dæmpargaffel måste ha V-bromsar.
Och om du måste byta bromsarna måste du antagligen byta bromshandtaget.
Och om bromshandtaget sitter på væxelreglaget kan du behøva byta det också!

Nils
 
Ska byta nästa vecka.

Har fått orderbekräftelse från Hagacykel i Norrköping, min dämpare skickas i môra.
Ett inlägg om byte av framgaffel, ett trix som min lokale cykelhandlare tipsade om.

Köp en sats med 'mellanringar', finns i olika material, kevlar bl.a....
Mät staget på den gamla gaffeln, lägg till det antal centimeter som mellanringarna ger.
Kapa av den nya gaffeln efter det mått du prexis fixat.
Montera gaffeln och sätt mellanringarna så att styret kommer så högt det går.
Känn efter om det känns OK, kör en runda etc. Om det inte känns bra, montera bort styret igen, men kapa inte av styrstammen, utan flytta upp en mellanring ovanför - så att den sitter närmast styret. Då har du fortfarande ett intakt styrstag men en lägre position för styret.
Kör en runda igen. Till slut så har du hittat den nivå du vill ha, plocka isär hele balletten igen, gör så exakta mätningar som möjligt (med de mellanringar som du fortfarade har monterade 'närmast ramen').
Verkar kanske lite småknepigt lär du läser det, men jag tror att det är självklarheter när man väl börjat jobba med det.
Lycka till.
 
En framgaffel går fort att montera. Att det kan bli så dyrt som 1000kr har jag svårt att förstå om inte det åtgår delar (adapters, längre bromsslangar med mera). Eller så har de en sjuhelvetes timpenning?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.