Ny Cykel?

Runt midsommar blev min kära mtb stulen,
därför har jag börjat fundera på vad jag ska skaffa för nån ny cykel.
Min förra var en scott med rockschock judy framdämpare och xt växlar.
När jag nu ska ha en ny funderar jag på att skita i framdämparen(då jag inte kör så mycket i skogen) och få bättre ram komponenter o dyl.
Jag har varit inne på racingcykel men hur är de att köra på grusväg.
Jag hade tänkt mig något i 5-6,5 tusen stilen.
Nån som har några bra tips/synpunkter?

synpunkt

Har bara haft en vanlig racer med ganska grova däck och de funkar väl ganska bra på grusvägar.
Skaffar du MTB kan det vara en bra ide att skaffa framdämpare även om du inte kör i skogen. Det gör färden mjukare och gör sitt även vid körning på vägar.
Thomas.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Leta upp en cykelhandlare som har en Cyclocross-cykel
de borde passa dig och din cykling bäst.
En cyklocross cykel ser vid första anblicken ut som en racer med lite grövre däck, men tittar man märmare så ser man att ramviklarna är lite snällare och den har cantileverbromsar elle v-bromsar vilket fungerar bättre än racerbromsar när cykeln blir lite skitig.
Detta är den ultimata grusracern.

Vill du hellre ha MTB-stuk på cykeln bör du ta dig en titt på märmsta cykelbuds cykel. Oftast en stel MTB med smalare däck och skivbromsar. Med andra ord, strunta i dämparen och lägg pengarna på bra bromsar. Till skillnad mot föregående talare så måste jag säga att en dämpare snarare är till nackdel än till fördel när du bara kör grus och asvalt, speciellt de dämpare som du får på cyklar i din budget.

oj

Tänkte visst inte på priset som nämndes. För de pengarna måste jag hålla med om att det är nog ingen bra ide att försöka få med en framdämpare om du inte köper cykeln beg.
Thomas.

Köp begagnat

Jag rekommenderar att du ser dig om efter något begagnat och låter dem som anser sig ha råd ta den första smällen. Jag köpte en begagnad cykel i helgen som knappast ser använd ut till det facila priset av 2.500:- mot ett nypris om 7.000:-. Se bara till att säljaren kan visa upp ett kvitto så att inte pengarna hamnar hos de som snodde din egen cykel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips