Numera skäddlös VKV offshore

Min sambo har en Seagull Offshore som han väl i grunden är rätt nöjd med,men den är svårmanövrerad i strömmande vatten pga skäddan.
Tex inte kul när vi kommit i nån älv och upptäcker att det är hög tid att vända innan forsen;lätt för mej med en Anita,trögt för honom,elelr när man paddlat nån riktigt slingrig å.
Läste i en gammal tråd om nån som kapat skäddan,så han gjorde detsamma.
Tyckte kajaken blev mycket trevligare,"nästan löjligt lättsvängd".
Rita ut linjen,såga av med rondellen,fila till och lägga gelcoat över:Hur bra som helst.

Precis som nar man faller in skaddan pa en kajak med skadda da. Men hur gar den i sidvind? Vill den inte valdigt garna ga upp i vind? Skaddan ar ju inte till for att fa kajaken att ga rakt, utan for att balansera den sa att den inte vrider sig i sidvind.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har ju bara paddlat igår i en mycket slingrande bäck.
Men den ska väl kanppast uppföra sej annars än VKV Elite gör,som ju saknar skädda .
Har bra roder.

Kajaken har ju roder? Borde väl inte vara några problem att kompensera sidvindsdrift då, även utan skädda?
På min Point65 XP med roder, upplever jag att skäddan och rodret motverkar varandra, kajaken reagerar då dåligt på rodret. Den effekten försvinner när man fäller upp skäddan. Naturligtvis blir verkan av skäddan minimal med rodret nere, händer endast då jag glömt att fälla upp den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips