Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

har många olika uppmaningar till diverse olika myndigheter. http://www.havkom.se/virtupload/reports/RM 2013_02.pdf

Islagsplatsen låg på 2014 m ö h, 110 meter högre flyghöjd hade förmodligen räckt. Lite obegripligt att piloterna fick uppmaningen att sänka sig till flight level 70 dvs 7000 fot lika med 2135 meter vilket inte är tillräcklig säkerhetsmarginal (höjdmätaren kalibreras mot lufttrycket).

Thure

Fast riktigt så enkelt är det väl inte. Om du flyger i kontrollerad luft på FL-nivåerna så flyger du på en höjd beräknad på standardatmosfärstrycket 1013,25mbar. Det kan alltså diffa något hundratal meter beroende på aktuellt lufttryck men det gör inte så mycket efter som alla flyger med samma inställningar och man är förhållandevis långt från de hårda kanterna på himlen. När du närmar dig aktuell flygplats och går in i TMA dvs närmar dig marken infor landning så får du aktuellt lufttryck på flygplatsen över radio vilket du ställer in och därefter flyger du in och landar på det.

Jag har ögnat igenom rapporten och kan inte säga att jag förstod allt. Dock tyckte jag du gick lite hårt på flygledarna här. Det är befälhavaren som är ytterst ansvarig för att framföra planet och har ansvaret för att undvika terräng. Flygledarna tittar på totala trafiken och försöker hålla separation mellan plan. Som jag förstod rapporten så missade flygledaren att tala om att en nedgång till FL70 innebär att planet gick ner i okontrollerad luft. Man såg inte heller planet på radar utan fick förlita sig på den av planet uppgivna positionen. Planet flög å andra sidan med instrumenten i taktisk mod vilket ger begränsad funktionalitet på terrängvarningen i ett område där man inte hade terrängdata. Inga terrängvarningar var registrerade på färdskrivaren, det tyckte jag kändes lite läskigare faktiskt?
 
Du verkar

ha större sakkunskap inom området än jag har.

Att man på planet inte använde markradarn har jag läst tidigare men hur farligt det är är svårt för mig att bedöma. Haverikommisionen påpekar att det är en kedja av omständigheter som förklarar olyckan.

En anledning till att jag formulerade mig som jag gjorde är tidningsuppgifter att luftfartsverket hävdar att flygledningen inte gjort något fel. Det verkar inte stämma med det jag läste i rapporten.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips