har många olika uppmaningar till diverse olika myndigheter. http://www.havkom.se/virtupload/reports/RM 2013_02.pdf
Islagsplatsen låg på 2014 m ö h, 110 meter högre flyghöjd hade förmodligen räckt. Lite obegripligt att piloterna fick uppmaningen att sänka sig till flight level 70 dvs 7000 fot lika med 2135 meter vilket inte är tillräcklig säkerhetsmarginal (höjdmätaren kalibreras mot lufttrycket).
Thure
Fast riktigt så enkelt är det väl inte. Om du flyger i kontrollerad luft på FL-nivåerna så flyger du på en höjd beräknad på standardatmosfärstrycket 1013,25mbar. Det kan alltså diffa något hundratal meter beroende på aktuellt lufttryck men det gör inte så mycket efter som alla flyger med samma inställningar och man är förhållandevis långt från de hårda kanterna på himlen. När du närmar dig aktuell flygplats och går in i TMA dvs närmar dig marken infor landning så får du aktuellt lufttryck på flygplatsen över radio vilket du ställer in och därefter flyger du in och landar på det.
Jag har ögnat igenom rapporten och kan inte säga att jag förstod allt. Dock tyckte jag du gick lite hårt på flygledarna här. Det är befälhavaren som är ytterst ansvarig för att framföra planet och har ansvaret för att undvika terräng. Flygledarna tittar på totala trafiken och försöker hålla separation mellan plan. Som jag förstod rapporten så missade flygledaren att tala om att en nedgång till FL70 innebär att planet gick ner i okontrollerad luft. Man såg inte heller planet på radar utan fick förlita sig på den av planet uppgivna positionen. Planet flög å andra sidan med instrumenten i taktisk mod vilket ger begränsad funktionalitet på terrängvarningen i ett område där man inte hade terrängdata. Inga terrängvarningar var registrerade på färdskrivaren, det tyckte jag kändes lite läskigare faktiskt?