Norrønas Dri3 - ej vattentät?

I början av sommaren köpte jag Norrønas regnjacka Falketind i dri3 material. Jag har saknat en lätt regnjacka och efter att ha provat flera modeller, väntat ut nya sedan hösten innan samt jämfört material beslutade jag mig för just denna jacka. I butiken utlovade man samma egenskaper i regntäthet som i t.ex Haglöfs lim jacka i gore tex.

Nu när sommaren når sin ände, kan jag konstatera att det trots den relativt torra sommaren - har varit en ovanligt blöt sommar. Och jag verkar inte vara ensam om att ha upplevt att en regnskur inuti Norrønas Falketind har varit fuktig. Jag har mött flera ägare till denna jacka som även de upplever att Dri3 membranet släpper igenom alldeles för mycket fukt. Efter en timmes promenad i medellätt regn ska inte tröjan under jackan vara blöt på armarnas ovansida (där det inte ens finns några sömmar!?)

Har du också upplevt detta?
Isf vill jag uppmana dig att kontakta din återförsäljare så att alla klagomål når Norrøna, samt skriv gärna några ord här.
 
förtydligande av dri3

"Dri3 is a 3-layer, ultra-thin, stretchy, non-porous, hydro philic membrane that provides high levels of waterproofness and breathability. Most Fluorocarbon-free membrane and DWR. Waterproof: 20,000 mm and windproofness: 100%."
 
Du skall absolut inte bli blöt när du har en nyinköpt jacka som lovar att den är vattentät.
Mitt tips är att testa den i duschen för att förvisa dig om att fukten inte har kommit in från något annat håll.

Ifall den släpper igenom vatten även där så skulle jag reklamera den.
 
Finns en tråd här på utsidan ( kan ha varit i Råd & Rön i ett regnjacketest också...) som om jag minns rätt som tar upp definitionerna på vattentätt och vattenresistent. Kontentan var:

Vattentätt (water proof)= det ska inte tränga igenom vatten efter ett tag. Då är det reklamation som gäller.
Vattenresistent (water resistant) = inte 100%-vattentätt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...