norrköping - palermo,italien

hej hej i mars nån gång hade jag tänkt att ta med tältet och sovsäcken och ta cykeln ner till palermo,italien och tillbaka...har ca 20000 kr just då....
vad tror ni kunniga om den planen?
någon som har cyklat den vägen?
vad får man inte missa och vilka länder tycker ni att jag ska cykla igenom?
Är det möjligt att cykla på en dirt downhill cykel eller kommer det bli alldeles för jobbigt?
tror ni pengarna räcker? måste jag ta några småjobb på vägen?
hur lång tid kan det tänkas ta?
många frågor men är jättetacksam för alla sorters svar....
mvh alex
 
jo.

Hej.

Det går att cykla vart som helst med vilken cykel som helst.
Sen kan man snöa in på komfort och annat som gör att man vill ha andra prylar typ Touringcykel osv.
Självklart är det ur komfort och effektivitets synvinkel inte den bästa cykeln. Men det går.

Jag har funnit en kärlek för Tyskland. De har massor av leder man kan använda som bas i sin resa om man vill slippa kolla kartan hela tiden. Schweiz är också fint.

Jag cyklade med min fru i sommar. Vi klarade oss på mindre än 100:- per person och dag. Då var vi i Tyskland, Sverige, Schweiz, Tjeckien och Frankrike.
En buffert att använda när cykeln kanske krånglar eller om man finner ett nödvändigt behov.

God Tur!

/h
 
tack så mycket...

ja visst det är ju väldigt jobbigt att cykla på en sådan cykel långt men jag tänkte kanse cykla lite downhill emellanåt oxå så det kanske är bäst att ta den då...

100 kr per person...tältade ni och lagade eran egen mat då eller vad gjorde ni?

hur mycket kan all utrusting som man måste ha innan gå på?ungefär?
 
Har precis kommit hem från en Venedig-Trapani tur i italien så den biten kan jag beskriva lite närmare.

Italien är bitvis flackt men du kommer att spendera många dagar i oändliga bergsområden som vi i sverige inte har en aning om hur det är att cykla i. Det går inte helt förbereda sig mentalt på det och en bra cykel kanske är ett måste om man ska orka med detta. Med en bra cykel menar jag inte en dyr du kan säkert få tag på en för under 5000kr om du köper begagnat.

Den närmsta vägen fågelvägen är sällan den snabbaste det är lättare att cykla 10 mil flakt än 2 mil i bergen. Detta eftersom 2 mil framåt troligtvis betyder 5 mil på cykeln och en massa serpentinare upp och ner.

Det är de stora vägarna som är bäst och det var de vi cyklade på (allt utom autostrada) men trafiken är tung väggrenen smal och det finns tunnlar utan väggren med dålig belysning som är väldigt långa.

Att cykla i italien är mer riskabelt än i sverige pga sämre vägar och mer trafik, det ser man inte minst på alla kors längs vägen, en del har fotografier av cyklister.

Åk inte via Napoli, den staden får Rosengård att likna bullerbyn.

Det är inte tillåtet att tälta fritt i Italien men det är det nog inte många som tar fasta på. Vi sov på stränderna och det var vi inte alltid ensamma om, i avlägsna områden dvs bortom kusten så kan man nog hitta sin egen vrå. På vår resa använde vi tältet 4 nätter resten under bar himmel.

Cykla så mycket som möjligt längs kusten där är det störst chans till plan mark och bra lägerplatser. Vi tog tåget en del bitar för att hinna samt att min flickväns astma inte fungerade med 35 graders värme och lutning. Det fungerade ibland bra och ibland dåligt. Färjan från Sicilien kostar 5 Euro.

Italienare är dåliga på Engelska, vi mötte tre st som kunde mer än 2-3 ord så att lära sig några basord på Italienska rekommenderas varmt, det samma gäller Tyskland som jag också cyklat igenom.

100kr per dygn fungerar nog i italien om man lagar all mat själv och sover utanför campingar, annars blir det svårt. En camping för en person med tält börjar från 150kr/natt nu under högsäsong. Vi använde oss av ett vanligt trangia kök och det fungerade utmärkt, jag gjorde själv ett kombinerat durkslag/skärbräda som tillbehör och det vill man inte åka utan om man ska leva på pasta. Det går att få tag i t-sprit i de större mataffärerna, och gas såg vi lite var stans.

Se till att ha bra kartor och kompass, skyltarna är i italien ganska dåliga, och gatorna byter namn var tionde meter. Se till att ha två extra slangar med dig hela tiden, det ligger massor med glas och annat i väggrenen som inte städas speciellt ofta. Vi hade dock bara en enda punktering men jag misstänker att det var mindre än man kan räkna med. Cykelaffärer ligger nog ungefär lika tätt som i sverige.

Till trots är det jäkligt trevligt att cykla i italien och naturen och områdena är helt fantastiska. Havet är underbart och på många stränder finns dusch, annars kan man göra som vi och duscha på bensinmackar som oftast har en slang med sötvatten.

Tänk på att du kan flyga till Trapani som också ligger på sicilien. Ryan air flyger dit och våra biljetter kostade 750kr/ person inkl. cykel. Därifrån kan du ta tåget till Palermo.

Personligen skulle mitt vägval gå via palermo - bari sen längs kusten mot venidig om man vill ta den lättaste vägen och redan besökt Rom. Annars palermo-Rom väst kusten Rom - Pescara Pescara-Venedig, Eftersom Rom är mycket fint och måste ses.

Från Venedig skulle jag välja den längre men troligtvis enklare vägen runt bergen genom slovenien upp via gränsen Ungern/Österike till Tjeckien sen Prag-Berlin-Rostock-Gedser-Köpenhamn-Helsingborg-Norrköping.

Streckan Norrköping-Prag har jag cyklat tidigare, och är väldigt fin.

Det blev ett hastigt inlägg eftersom jag ska iväg, du får ställa lite frågor på de luckor jag lämnade.

Mvh Gustav
 
oj det var mycket.
jaa du jag har ingen som helst aning om vilken väg jag skall ta och cyklen som jag har är en dirt downhill(väldigt jobbig att cykla långa sträckor med)

men finns det speciella cykelkartor med utmärkta cykelvägar eller är det kartboken som gäller?

vad är det man inte får miss på vägen till italien?
 
Jag skulle nog lagt 5-7 tusen på cykel, väskor, cykelkläder etc.

Om du tar vägen via Rom kan du även besöka Pompei och det lär vara mäktigt. Det finns i stort sett inga cykelvägar i Italien så det är bara att ta fram vägatlasen eller gå in på google earth.
Eller så kan du få köpa våran gamla italien karta för 30kr, bor i centrala norrköping.

Vi köpte våra väskor på Hagacykel för 200kr st och hoppades att de skulle hålla hela resan, det gjorde dem fullt godkänt även om "waterproof" inte klarade stormskurar men det finns lösa regnskydd att köpa och använda vid de sällsynta tillfällena.

Rekommenderar även att du köper en styrväska med kartfodral, packar du lätt behövs inga lowriders.

För cykelköp rekommenderar jag Haga cykel om du inte köper beg.
 

Bilagor

  • CIMG2047.JPG
    CIMG2047.JPG
    160.6 KB · Visningar: 335

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.