Norra sidan av Sarvesvágge?

Det låter som om Jan kommit fram till ungefär samma uppstigningsväg som jag valde. Efter någonstans mellan 800-900m så hade jag också en videfri väg (röd väg) som syns rätt så tydligt om man tittar på backen nerifrån. Kommer man uppfrån utefter jokken (blå väg) är det fullt möjligt att man slipper även det lägre videpartiet helt.

Något hundratal meter från toppen så vek jag sedan av åt höger efter den stora utbuktningen i backen och kunde stiga den sista biten mestadels på lättvandrade platåer upp mot en liten 'klyfta' (syns på flygbilderna) som ledde sista biten upp till huvudplatån.

Jag hade för avsikt att göra någon utflykt upp mot Tielma och kanske Kanalberget, men den påtvingade vilan satte stopp för det den här gången. Jag har tidigare gått mellan glaciärerna från 1410-sjön österut, och miljön där uppe är minst sagt speciell.

Bilagor

• 20060814_175924.jpg
    20060814_175924.jpg
    30.4 KB · Visningar: 388
... Jag hade för avsikt att göra någon utflykt upp mot Tielma och kanske Kanalberget, men den påtvingade vilan satte stopp för det den här gången. ...

Vi planerar just nu med dubbla chanser att få se Ålkatj, Axel Hambergs topp när vi passerar norr om massivet och Tielma några dagar senare. Förhoppningsvis har vi tur med vädret vid något av tillfällena.

Riktigt trist att du fick problem med knät. Jag hoppas att du får ett nytt tillfälle med lite bättre lycka snart igen.

Helt fantastiskt vilken hjälp jag har fått! Mycket mer än jag hade väntat mig, även om jag visste att många är väldigt hjälpsamma här. Bilder med färdriktningar och allt. Tack än en gång! :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Följer denna tråd med stort intresse. Har länge haft Tielmaplatån på min önskelista över platser jag vill tälta på, men det har ännu inte blivit av. Har tänkt att den enda vägen som man bör ta är den som går från Dielmábuollda. Att det är möjligt från Ridánjunjes gör saken mer spännande.

Min vandrarkompis Anders är helt övertygad om att det finns en tredje väg, nämligen upp via den lilla bäckravinen där jokken från Dielmájávrásj rinner ner. Han kommer säkert övertala mig nästa gång vi är i närheten. Bifogar ett foto på den där bäckravinen.

Nästa foto är från Dielmás sluttning i riktning mot Dielmáskájde. Den är extremt fårad och jag gick här för många år sedan. Ner och upp i alla dessa fåror var tidsödande och arbetsamt. Men att gå utmed Sarvesjokkens norra strand medför mycket vide och sankmarker, och det tror jag är sämre. En mellannivå är nog bäst.

/Hans

Bilagor

• Sarvesvagge2_600.jpg
    Sarvesvagge2_600.jpg
    141 KB · Visningar: 304
  • Sarvesvagge_600.jpg
    Sarvesvagge_600.jpg
    209.6 KB · Visningar: 316
Såvida ingen här på Utsidan rapporterar om bäckravinen så lovar jag att kolla upp den ifall vi tar oss till platån. På bilden ser det helt klart möjligt ut, men det går naturligtvis inte att lita bara på den. Även om det var en bra bild. :)

Tack för tips om sluttningen! Vi ska göra vårt allra bästa för att hitta rätt nivå om vi hamnar där. Kombinationen vide och sankmark är inte direkt det man helst stöter på i terrängen.

Biten från renvaktarstugan/kanjonen till Ritanjunjesjågåsj

Jag har endast gått norra sidan från kanjonen och uppströms samt vadat Sarvesjåkkå lite nedströms Ritanjunjesjågåsj.
Jag vil minns det är ganska mycket vide från kanjonen och nedströms (sedd från södra sidan), videt har redan påpekats av andra, men vide kan man ju ha tolerans för.
Ni skrivar en bit neda i tråden att det troligt blir till augusti. Tidigare på sommaren (jag har vandrat i juni) tror jag man kan räkna med lite eller större problem med att vada Ritanjunjesjågåsj, men som påpekats kan man söka vadställe vid utlöppet eller en bra bit uppströms.
Passen mellan Alggavagge och Sarvesvagge är väldigt fina, men det östra vid Kanalberget är en utmaning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips