Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter?

Hej! Kikar på årets Sarek-etapp som man gör.

Mycket kommer bli längs tidigare bekanta sträckor eller väldokumenterade sådana, men en etapp vi tänkt oss är att svänga norrut från östra slutet av Bastavagge, längs östra Ähpar-massivet, och fortsätta norrut genom att vada Voujnesluobbalas utmynning i Liehtjitjavrre. Spontant känns det ju då rimligare att vid Bastavagges "krön" hålla norr om Lulep Basstajåhhkå så man slipper vada den helt. Det som gör mig lite fundersam på denna idé är ju att alla 3 jokkar som man passerar över då har förhållandevis stora, om än odöpta, glaciärer som källa till skillnad från sydsidan, och enligt kartan ändå någotsånär urgröpta raviner. Samtidigt, genom att vada Lulep längre ner där den grenas måste jag ju ändå möta alla vattenmängderna "i ett svep" så att säga.

Någon som har gjort samma passage eller i alla fall gått nordsidan av östra Bastavagge som kan skänka lite själaro och/eller rekommendationer?

MVH
 
I fjol kom vi från motsatt håll och Luleå Basstajåhkå var då omöjlig att vada. Vi vandrade uppströms på norra sidan och tvärjokkarna hade inte mycket vatten i sig. Inte förrän vi kommit ovanför Skajdasj-jokkens inflöde minskade vattenmängden så att vi kunde vada.
 
Jag gick runt hela Ähpár för några år sen. Självfallet ska du gå på norra sidan av Luelp B för att slippa vada den. De glaciärbäckar du nämner minns jag inget av på min tur, så de var tydligen harmlösa vid det tillfället. Jag hade däremot problem med Ähpárjågåsj på norra sidan av massivet, men jag valde nog en dålig plats för vadet.

Jag vadade Alep B nere på deltat för att slippa riskera att bli fast högre upp. Där grenar den ut sig i många armar. Ibland varnas för kvicksand här (liksom vid andra glaciärjokkar), men jag har aldrig stött på fenomenet. Men att testa med staven framför fötterna är ju aldrig fel.

Jag själv skulle inte vada Vuojnesluobbalas utlopp. Mycket vatten passerar här. Men om du går bet så brukar området norr om Bierikvárásj nämnas som ett bra alternativ med fina grusbottnar. Men även här har jag fått vända. Dock är jag väldigt försiktig med vad.....

Lycka till önskar Pelle
 
Beträffande vadet vid Vuojnesluobbala så kom vi över utan problem precis vid inflödet till Liehtjitjavrre.
 
Tack för tipsen allesammans, som jag tänkte då helt enkelt! Flera guideböcker föreslår just att man vadar Lulep ifall man kommer från Rinim och vill norrut varför jag blev fundersam för ifall den rekommendationen fanns av ngt särskilt skäl...

Jag gick runt hela Ähpár för några år sen. Självfallet ska du gå på norra sidan av Luelp B för att slippa vada den. De glaciärbäckar du nämner minns jag inget av på min tur, så de var tydligen harmlösa vid det tillfället. Jag hade däremot problem med Ähpárjågåsj på norra sidan av massivet, men jag valde nog en dålig plats för vadet.

Jag vadade Alep B nere på deltat för att slippa riskera att bli fast högre upp. Där grenar den ut sig i många armar. Ibland varnas för kvicksand här (liksom vid andra glaciärjokkar), men jag har aldrig stött på fenomenet. Men att testa med staven framför fötterna är ju aldrig fel.

Jag själv skulle inte vada Vuojnesluobbalas utlopp. Mycket vatten passerar här. Men om du går bet så brukar området norr om Bierikvárásj nämnas som ett bra alternativ med fina grusbottnar. Men även här har jag fått vända. Dock är jag väldigt försiktig med vad.....

Lycka till önskar Pelle

Mycket matnyttigt, jag tackar!

Ja just passagen vid Voujnesloubbala har väl varit det stora grubblandet, tvekade ett längre tag men Neregård beskriver den utan några direkta varningar, finns en redogörelse från fowwe från 2018 om en förhållandevis enkel passage i juni och även andra redogörelser, så håller tummarna för att slutet av augusti ska vara möjligt, alternativt har vi absolut i tidsramen att gå ytterligare västerut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
GandhiSkywalker Umasjö - Tärnasjön norra Fjällvandring 6
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
pergit Norra Sytertoppen Fjällvandring 7
skogsvakt när höstvandra norra dalarna/norge med omnejd? Fjällvandring 6
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
Bwian Vandring i norra Dalarna Fjällvandring 6
TåB Norra Sytertoppen Fjällvandring 4
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
lennug Upptäck norra Bohuslån till fots. Fjällvandring 2
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Picea Sydvästra sidan av Tarradalen Fjällvandring 16
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...