Norges gräns till Åre

Tjena
Jag sitter och planerar sommarens äventyr och kollar in möjligheten att paddla från Norges gräns till Åre (skalsvattnet-medstugusjön-bosjön-Åresjön). Sträckan beräknas hamna på ungefär 6-7 mil.

Mina frågor är nu...
Är det någon som har paddlat sträckan eller vet hur stark älven är och därmed hur mycket förkunskap och erfarenhet det krävs av en paddlare att göra turen?

Förkunskap...
Jag skulle inte kunna kalla mig själv erfaren kajak paddlare utan har endast testat några gånger. Jag har däremot gott om erfarenhet av kanot, friluftsliv och vandring (Keb x2, flera soloövernattningar mm)

Tack på förhand och alla svar uppskattas.

Tjena
Jag sitter och planerar sommarens äventyr och kollar in möjligheten att paddla från Norges gräns till Åre (skalsvattnet-medstugusjön-bosjön-Åresjön). Sträckan beräknas hamna på ungefär 6-7 mil.

Mina frågor är nu...
Är det någon som har paddlat sträckan eller vet hur stark älven är och därmed hur mycket förkunskap och erfarenhet det krävs av en paddlare att göra turen?

Förkunskap...
Jag skulle inte kunna kalla mig själv erfaren kajak paddlare utan har endast testat några gånger. Jag har däremot gott om erfarenhet av kanot, friluftsliv och vandring (Keb x2, flera soloövernattningar mm)

Tack på förhand och alla svar uppskattas.

Sträckan närmast Norge har jag ingen koll på men medstugeån, eller iaf delar av den paddlas av forspaddlare i forskajak. Tror det är hyfsat avancerad paddling. Sista biten fån tännforsen ner mot åre har jag paddlat själv och det är relativt nybörjarvänligt, men inget jag skulle ge mig på ensam. Tännforsen-åre paddlas t ex på Åre extreme Challenge, med 2-3 lyft. Bör finnas ganska bra beskrivningar om du googlar lite!
Det är säkert genomförbart, men det kommer bli väldigt mycket bärande.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sträckan närmast Norge har jag ingen koll på men medstugeån, eller iaf delar av den paddlas av forspaddlare i forskajak. Tror det är hyfsat avancerad paddling. Sista biten fån tännforsen ner mot åre har jag paddlat själv och det är relativt nybörjarvänligt, men inget jag skulle ge mig på ensam. Tännforsen-åre paddlas t ex på Åre extreme Challenge, med 2-3 lyft. Bör finnas ganska bra beskrivningar om du googlar lite!
Det är säkert genomförbart, men det kommer bli väldigt mycket bärande.

Tack för infon, vad jag har förstått ska hela sträckan från Bosjön-Åre vara nybörjarvänlig om man bär vid rätt tillfällen. jag har googlat en del men inte kommit fram till mycket, får ge det ett till försök. Bärandet borde inte vara problem men man hoppas iaf på att få paddla mer än bära då jag lika gärna hade kunnat ta vandringskängorna annars.

Tack för infon, vad jag har förstått ska hela sträckan från Bosjön-Åre vara nybörjarvänlig om man bär vid rätt tillfällen. jag har googlat en del men inte kommit fram till mycket, får ge det ett till försök. Bärandet borde inte vara problem men man hoppas iaf på att få paddla mer än bära då jag lika gärna hade kunnat ta vandringskängorna annars.

http://kkss.se/Forsguiden/forsguiden.html#Jämtland

Där finns lite info om lövstaströmmarna (som är sträckan jag skrev om tidigare som körs på extreme challenge) och medstuguån.
Kolla klipp på youtube så ser du hur paddlingen på extreme challenge ser ut. Det är en ganska beskedlig sträcka, men har man inte paddlat fors tidigare kan det kännas nog så häftigt. Det är många som badar på ÅEC där det för övrigt krävs att man genomgått en forsutbildning för att få vara med. Jag har simmat genom varenda fors där och det var inte alltför obehagligt, men man skall inte underskatta riskerna. Speciellt inte om man är ensam. Förutom tännforsen som innebär en säker död så har du minst 2 lyft ner mot åre som man inte vill missa... Fallet nere vid järnvägsbron i duved samt tegeforsen innan åre.
Medstuguån går säkert också att ta sig an med någorlunda säkerhet men det blir ju ett jäkla rekande i förväg för att se till att du har säkra platser för upptag. Badar du på fel ställe kan det vara förödande.

Alla sträckor är väl nybörjarvänliga om man bär på rätt ställe för övrigt. Svårigheten är att veta när du skall ta upp och se till att inte strula till det vid just de tillfällena.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips