Nordvästra Skottland

I början av Juli ska jag och nâgra gamla kompisar "frân ungkarls-tiden" (som min gamla far brukade säga när han blev nostalgisk) genomföra en veckas kombinerad segling-och trekking-tur med start frân Stornoway (pà ön Lewis) och mâl i Oban pà fastlandet. Dárimellan ska vi glida ned längs kusten och mellan öarna (bl.a Skye). Tanken är att lägga till vid lámpliga stállen och därifrân genomföra nâgra häftiga/vackra vandringar.

Är det nâgon som har bra tips pà bra vandringar som utgâr ifrân kustnära och ankringsbara stállen?

(Sicken fràga!)

Hej

Jo, jag rekomenderar att du stannar till vid ön Harris först, där finns det några vackra berg, sedan åk över till Skye o vandra på Cuillins vid ön syd kust, sedan är det över till öarna Eigg och Rhum o deras vackra berg. Sedan finns det säckert några ställen på fastlandet innan man kommer till ön Mull, där finns det höga finna berg. Ankrings ställen jo det vet jag inte så mycket om, men det brukar finnas någonstans, titta bara på sjökartorna, och glöm inte att det är tidvatten där!

Hoppas att ni har det bra!

A McCann (Skotte)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips