Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet?

Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av tältet Nordisk Oppland 2 lw? Är tänkt för att användas på fjällvandring alltså även kunna använda ovanför trädgränsen..Det är ju väldigt lätt och rymligt, men önskar få höra om någon har erfarenhet av hur det funkar i verkligheten
 
Hej! Nu har jag inte ett Oppland 2 lw utan ett Halland utan ett Halland 2 lw. Vad jag har förstått från Nordisk är skillnaden mellan tälten den större absiden samt extra bågen på Oppland, innertältet skall däremot vara identiska, det jag skriver bör därför också gälla Oppland. Först och främst så är ju poängen med dessa tält att de är lätta, duken tål troligtvis inte lika mycket som tyngre tält med tjockare väv, det är självskrivet. Dock har jag själv använt tältet i hård vind under sommar/höst ovanför trädgränsen utan att känna mig orolig för hållbarheten, väljer man tältplats efter tältets förutsättningar så…

Skall innan jag skriver “ner” mitt tält säga att det känns välsytt och jag är mycket nöjd med det. De invändningar jag har är mot innertältet och stångkanalerna, bägge saker som Halland och Oppland har gemensamt, så: Stångkanalerna är ganska trånga och man bör vara ganska försiktig när man trär i stängerna. Det känns i alla fall som man lätt skulle kunna trycka en stång genom tältduken om man inte ser upp. Det här verkar vara ett problem med många lättviktstält.

Så innertältet: Det är lågt i fotändan, vilket ställer till det om man använder tjockt liggunderlag och själv är lång. Då spalten mellan inner- och yttertält är ganska rejäl har jag hittills sluppit blöt fotände på sovsäcken, men det kan nog bli ett problem. Inte heller är innertältet det största, är man två personer skall man nog känna varandra väl innan tältturen, annars gör man det snart! En märklig detalj är att även om det finns gott om förvaringsfickor i tältet finns de största förvaringsfickorna i fotänden, förstår inte hur Nordisk tänkte där.
 
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av tälten, men jag kan komplettera med information kring dimensionerna.

Oppland 2 LW:
1646291760585.png



Halland 2 LW:
1646291794757.png



Oppland är 15 cm bredare vid fotändan på innertältet, 5 cm längre, samt 10 cm högre vid bakre bågen.

Måttet som Nordisk inte skriver ut, är bredden i fotändan på innertältet.
Jag har mailat Nordisk när jag själv tittat på dom här tälten, och fick svar att:

Fotändan på Halland 2 LW är 105 cm.
Fotändan på Oppland 2 LW är 92 cm.


Den här skissen fick jag från Nordisk på Oppland 2 LW:
1646292018843.png


Det som är mest intressant kanske är att bredden vid huvudändan är 140 cm, inte 145 cm som dom själva skriver på sin hemsida. Vilket som stämmer vet jag inte..


Med allt detta sagt, så tycker jag ändå att Oppland 2 LW verkar vara ett relativt rymligt tält, förutom det snäva måttet i fotändan. Det som blir dimensionerande är hur breda liggunderlag du/ni har. 2 st 50 cm breda blir nog tajt. Har du två st mumieformade så går det nog bra.

Sen kan man ju snegla på Oppland 3 LW som "bara" är 250 g tyngre..
 
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av tälten, men jag kan komplettera med information kring dimensionerna.

Oppland 2 LW:
Visa bilaga 38470


Halland 2 LW:
Visa bilaga 38471


Oppland är 15 cm bredare vid fotändan på innertältet, 5 cm längre, samt 10 cm högre vid bakre bågen.

Måttet som Nordisk inte skriver ut, är bredden i fotändan på innertältet.
Jag har mailat Nordisk när jag själv tittat på dom här tälten, och fick svar att:

Fotändan på Halland 2 LW är 105 cm.
Fotändan på Oppland 2 LW är 92 cm.


Den här skissen fick jag från Nordisk på Oppland 2 LW:
Visa bilaga 38472

Det som är mest intressant kanske är att bredden vid huvudändan är 140 cm, inte 145 cm som dom själva skriver på sin hemsida. Vilket som stämmer vet jag inte..


Med allt detta sagt, så tycker jag ändå att Oppland 2 LW verkar vara ett relativt rymligt tält, förutom det snäva måttet i fotändan. Det som blir dimensionerande är hur breda liggunderlag du/ni har. 2 st 50 cm breda blir nog tajt. Har du två st mumieformade så går det nog bra.

Sen kan man ju snegla på Oppland 3 LW som "bara" är 250 g tyngre..
Tack för informationen om storleken invändigt! Det var ju väldigt bra att veta att är så smalt vad fotändan. Konstigt att dom inte skriver ut det. Tältet jag har jämfört med är Hilleberg Anjan 2 gt, och det här verkade ju vara större och lättare. Då blir man ju lite mer fundersam..
Om man visste att man alltid var 2 så skulle ett Oppland 3 lw inte vara så dumt. Men jag kommer nog att använda tältet själv mycket och vill orka bära det (kvinna 50 år) och ibland vara 2 personer. Så 3 personers blir ju alldeles för stort om jag är själv
 
Hej! Nu har jag inte ett Oppland 2 lw utan ett Halland utan ett Halland 2 lw. Vad jag har förstått från Nordisk är skillnaden mellan tälten den större absiden samt extra bågen på Oppland, innertältet skall däremot vara identiska, det jag skriver bör därför också gälla Oppland. Först och främst så är ju poängen med dessa tält att de är lätta, duken tål troligtvis inte lika mycket som tyngre tält med tjockare väv, det är självskrivet. Dock har jag själv använt tältet i hård vind under sommar/höst ovanför trädgränsen utan att känna mig orolig för hållbarheten, väljer man tältplats efter tältets förutsättningar så…

Skall innan jag skriver “ner” mitt tält säga att det känns välsytt och jag är mycket nöjd med det. De invändningar jag har är mot innertältet och stångkanalerna, bägge saker som Halland och Oppland har gemensamt, så: Stångkanalerna är ganska trånga och man bör vara ganska försiktig när man trär i stängerna. Det känns i alla fall som man lätt skulle kunna trycka en stång genom tältduken om man inte ser upp. Det här verkar vara ett problem med många lättviktstält.

Så innertältet: Det är lågt i fotändan, vilket ställer till det om man använder tjockt liggunderlag och själv är lång. Då spalten mellan inner- och yttertält är ganska rejäl har jag hittills sluppit blöt fotände på sovsäcken, men det kan nog bli ett problem. Inte heller är innertältet det största, är man två personer skall man nog känna varandra väl innan tältturen, annars gör man det snart! En märklig detalj är att även om det finns gott om förvaringsfickor i tältet finns de största förvaringsfickorna i fotänden, förstår inte hur Nordisk tänkte där.
Tack för svar! Det var intressant att få veta allt. Det med trånga kanaler känns lite mindre bra.. Är ute efter ett lätt tält eftersom jag förmodligen kommer att ligga själv i det mycket och vill orka bära det (kvinna 50 är 160cm) så jag ryms ju. Men ibland är man kanske 2 st och då känns det bra med stor absid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
selwall Nordisk - Oppland 3 SI? Bo och sova 0
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
jeennney Nordisk Telemark 2LW - VS - 2.2LW Bo och sova 3
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Gregorius Nordisk Finnmark 2 SI Bo och sova 0
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 0
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Tundraman Nordisk Lofoten ULW Bo och sova 3
grodanbolle Nordisk Telemark LW Bo och sova 3
grodanbolle Nordisk Halland 2 LW? Bo och sova 15
dmchris Nordisk Telemark ventilation Bo och sova 3
Tundraman Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW Bo och sova 49
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
vandrafjäll Hade bestämt mig för oppland-3-lw Bo och sova 0
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.