Nissoncorru och Tjåmuhas

Hejsan!

Någon som har vandrat från Abisko och "toppat" både Nissoncorru och Tjåmuhas och har några lämpliga färdvägar att dela med sig. Hur är det med snön på Tjåmuhas direkt efter midsommar, blir det lurigt eller är det en säker vandring?

Mvh Johan

Är det ingen som varit här? Jag är också intresserad av att höra mer om Tjåmuhas tidigt på sommaren.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inget nytt under solen

Gå in på "sök i forum " så har åtminstone Mats Frank en beskrivning .Btf Tjåmuhas.

tjåhumas

jag ser tjåhumas från mitt rum, och det ser ut att vara en hel del snö kvar på berget än. hur mycket som hinner smälta undan till midsommar kan jag inte svara på. räkna med en hel del snö högt upp. längs kungsleden till abiskojaure så är det barmark sen ett tag tillbaks, men det kommer lite snö där ibland ändå.

jag tror att den enklaste vägen in är kungsleden, sen vika av mot tältlägret (finns med på kartan, är även skyltat där stigen viker av från kungsleden). från tältlägret kan det inte vara så svårt att välja en lämplig väg upp för berget.

/johan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips