Nikon, Blixt och Objektiv

Hej,

Jag fotar med en Nikon F90, med ett AF Nikkor 28-70 objektiv.
Till detta har jag även ett Sigma 70-200 objektiv, och en SB-25 blixt.

Om jag skulle gå över till en digotal Nikon kamera (D70/100), kan jag "återanvända" blixt och objektiv (vill helst även använda TTL funktionen)

Mvh Johan

Digitalt

Det beror på vilka modeller du dar. Står det D på objektiven går de att använda fullt ut. De fungerar, men det är inte säkert att kamerans finesser fungerar helt. Kolla annars på Nikons hemsida.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Almquist; sa:
Om jag skulle gå över till en digotal Nikon kamera (D70/100), kan jag "återanvända" blixt och objektiv (vill helst även använda TTL funktionen)
Gluggen kan du antagligen använda, men tänk på att du får inte 28-70 i brännvidd på det digitala huset utan det förlängs med en faktor 1,6.

Blixten fungerar, men gamla blixtar funkar tyvärr inte så klockrent ihop med digitalkameror. För att få BRA blixtbilder med digitala hus behöver du en nyare blixt.

Stadan; sa:
Almquist; sa:
Gluggen kan du antagligen använda, men tänk på att du får inte 28-70 i brännvidd på det digitala huset utan det förlängs med en faktor 1,6.

Blixten fungerar, men gamla blixtar funkar tyvärr inte så klockrent ihop med digitalkameror. För att få BRA blixtbilder med digitala hus behöver du en nyare blixt.

Nikon D70 har en "cropfaktor" på 1.5 och inte 1.6.
28-70 blir 28-70 även på D70 men man får ett snväare utsnitt pga mindre sensorstorlek.
Det ger skenbart större brännvidd.

Alla AF-objektiv går att använda. "D" är en fördel då matrixmätningen för exponeringen vill ha avständsinformation vilket "D" har.

Blixten funkar endast i helmanuellt läge och dom enda Nikonblixtarna som fungerar är SB-600/SB-800. Det finns även "pirat" som fungerar mer eller mindra OK till Nikon D70.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips