Nikkaluokta-Singi på baksidan om Skárttoaivi

avslutad210712

Gäst
Funderade på att ta en lite annan väg än den vanligaste i år på vårturen på skidor.

Från Nikkaluokta mot Tjuonajokk efter vinterleden och sen svänger vi av mot Singi och går på baksidan av Skárttoaivi. Någon som gjort det och kan tillstyrka eller avråda?

Därefter Kaskasavagge bort till vindskyddet och sen över Tjeuralako tillbaka till Nikkaluokta. Någon som åkt där och vet hur lätt/svårt det är att hitta nerfarten från platån ner mot bron över jåkken?

Alternativt området väster om Singi-stugorna bort mot Hukejaure och sen Tsutsu-vagge tillbaka. Någon som åkt där och som kan tillstyrka eller avråda det området.

Därefter Kaskasavagge bort till vindskyddet och sen över Tjeuralako tillbaka till Nikkaluokta. Någon som åkt där och vet hur lätt/svårt det är att hitta nerfarten från platån ner mot bron över jåkken?

Finns en stig på östra sidan av Gármasbákti på BD6-kartan. Den finns på min vektoriserade Garminkarta också. Följer du den rutten inom ett par hundra meter kommer du rätt.
Jag har åkt ned här ett par gånger på majturer. Kan vara en fördel att göra utförsåkningen på nattskare, inte så kul med genomslagssnö. Inte speciellt brant.

Thure

Bilagor

• garmasbakti.jpg
    garmasbakti.jpg
    39.3 KB · Visningar: 421
  • stig.jpg
    stig.jpg
    66.5 KB · Visningar: 396

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Finns en stig på östra sidan av Gármasbákti på BD6-kartan. Den finns på min vektoriserade Garminkarta också. Följer du den rutten inom ett par hundra meter kommer du rätt.
Jag har åkt ned här ett par gånger på majturer. Kan vara en fördel att göra utförsåkningen på nattskare, inte så kul med genomslagssnö. Inte speciellt brant.

Thure

Vet att det finns en led där - har gått upp en gång och ner en gång men vad jag minns så hade vi vissa problem att hitta stigen när vi gick ner fast det berodde nog på att vi sökte på fel ställe dvs vi försökte hitta den högre upp än där den verkligen syntes i terrängen. Gick upp där i sommar och tyckte den kändes brant uppför men det kanse mest berodde på att det var klarblå himmel, vindstilla och +25 grader.

Våren 2010 (slutet av mars, om jag inte missminner mig) var Tjeuralako ganska avblåst. Inte helt bart, men i snitt någon eller några uppstickande stenar per kvadratmeter. Vi tog oss fram, men det gick segt och skidorna blev repade.

Sluttningen mot Nikkaluokta har jag bara trafikerat sommartid, och har inget minne av att det skulle vara varken särskilt brant eller svårt att hitta stigen (i värsta fall går man ju på leden Nikka-Keb, så man hamnar ju inte vilse iaf).

Tveklöst

är det enklare att hitta stigsträckningen uppifrån om man har en GPS och kan navigera mot stigen.

Ibland finns här skid och skoterspår. Det finns en renvaktarstuga en bit upp på fjället. Fortsätt från den efter att ha korsat bäckravinen (den lilla som finns strax söder om stugan) ovanför trädgränsen i SO riktning. När man närmar sig Ladjovagge så åker man på en ganska bred hyllsträckning som sakta börjar luta nedåt mot trädgränsen och försök navigera mot stigen.

Man ser inte stigen alls om det inte är spårat eller väldigt lite snö.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips