Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstn på 6 h?

Jag sitter och planerar min resa till Kebnekaise med närområden som skall ske från Bollnäs den 18:e augusti. Håller på att grovplanera dagsförflyttningarna som bäst. Kommer att vara i Nikkaloukta kl 1210 och har då 2 vägval. Endera så vandrar jag emot Keb fjällstn efter att ha ätit en god lunch i Nikka eller så slår jag läger och vandrar emot Keb fjällstn dagen därpå. Vad säger ni som har vandrat tidigare denna sträcka, klarar man denna sträcka på 6 h (Nikkaloukta - Keb fjällstn)? Jag är vältränad mtb cyklist med vana att bära vikt i ryggsäck....
 
Är nog inga problem om du traskar på...har iofs bara cyklat den sträckan med MTB, fast är rätt stenig så blev ganska mkt gå åxå...Är drygt 22km vill jag minnas, så går du typ 4km/tim tar det ju lite drygt 6 tim :)

//MD
 
Renburgare rockar!

Ta båten, värt varenda krona! Vacker tur, goa gubben Sarri + spar tid

Tar ca 2 h Nikka - Nedre båtplats
30 min båt
samma lika Övre båtplats - Keb fjstn
 
Jeg gikk der i sommer, og husker ikke tiden opp. Men ned brukte vi 5 timer og 10 minutter, og da hadde vi en pause med bading og en til på "renburger-restauranten". Dette tok vel i nærheten av trekvart time tilsammen tror jeg. Min gps viste at det er 19,5 km fra Nikkaluokta til Kebnekaise Fjellstasjon.

At man sparer så mye tid med å ta båten tror jeg ikke. Vi hadde akkurat bestilt burger da båten kom, og noen vi kjente fra dagen før var med båten. De kom og satte seg ved bordet vårt og pratet. Etter 5 minutter kom en person som hadde gått langs stien. Hun hadde bare brukt 5 minutter mer enn båten nedover. Jeg fant ut at hvis båten hadde gått på tidspunktet den skulle, så brukte den 40 minutter ned.

Siden vi ikke tok båten, så husker jeg bare prisen fra skiltet. Jeg tror det var 150 pp, og så får jo hver enkelt avgjøre om det er verdt å betale det for å spare max et kvarter. Stien var i alle fall lettgått.

/Otto
 
Sist jag gick där ville vi bara klara av sträckan så fort det gick, så vi snabbgick och småsprang på runt 3,5 timmar ("nedförsvägen"). Jag är definitivt inte vältränad, och hade väl inte joggat på tio år. Det var vår sista vandringsdag, så maten i ryggorna vägde i och för sig inte så mycket. Men på den tiden var jag definitivt inte fjäderlätt i packningen.
 
Jag gick där nu i veckan och med bra tempo utan att springa och 9 kilo i ryggsäcken så tog det 3. 20 Nikka-Keb. Ett par korta raster på 5-10 minuter ingår i tiden.
 
Kom själv med samma buss som du anländer med. Med nybörjar vandrare tog det 70 min från Nikka till båtplatsen så det var inga problem att hinna till båtavgången. Sen blev det långsammare tempo sista 8 km från båtplatsen upp till Keb så det tog 3 timmar men 2,5 är mer ett normalt tempo. Önskar dej en trevlig tur.
 
Kanske man hinner till Tarfala också....

Är inte riktigt säker på när det börjar skymma, runt 20-21 tiden??
Med tiderna Ni anger bör man hinna upp till Tarfala innan mörkrets inbrott
om man är hyfsat rapp i benen och har lättare packning.
Tänkte först gå till Keb. första dan för att dag två gå till Tarfala.
Nu funderar jag på att Tarfala direkt, dock inte över Tjeuralako.
Vill hålla mig till leden från bron och uppåt mot forskningsstn o.s.v.
Vad tror Ni?
Yvonne som lämnar Sthlm onsdag kväll.
 
Stort TACK för era svar och trevliga komentarer. Känns som att jag vet att ta riktning nu, det kommer att bli vandring samma dag in emot Keb fjstn några h efter att bussen har anlänt till Nikkaloukta.

Måste bara meddela att jag har en underbar uppladdningstid nu sista veckan i huvudet, innan jag åker norröver. Resan ligger och bearbetas i bakhuvudet hela tiden som en "lång kolhydrat" som ligger och ger energi konstant under lång tid. Var upp en repa till Östersund igår över dagen för att insupa lite vyer samt handla på lite småprylar som jag har kommit på att jag behöver. Kvällarna avslutas oftast på detta forum (utsidan.se) samt andra matnyttiga fjällvandrarsiter in på småtimmarna.

Själva resan har byggts upp sedan i april då jag började föda i huvudet det embrio som på måndag skall börjas att förlösas.

Detta är den första trippen av forhoppningsvis massor under resten av mitt liv. Är en snart en 40 årig gubbe som denna sommar inser att barnen är så pass stora att dom ej vill följa med på pappa och mammas resor/trippar längre (i samma utsträckning). Dom klarar sej alldeles utmärkt när vi är uppe i stugan eller ger oss av på 5 dgr på annan ort. Underbart, nu kommer ännu en ny fas i livet, vi kommer att kunna vara resande och flexibla, jag och min fru. Vi kommer att kunna genomföra våra drömmar på ett nytt sätt som vi inte lika lätt har gjort när barnen var små.

För att ingen skall misstolka detta så är det inte en "lättnad av börda" att barnen nu växer upp och börjar flaxa med egna vingar. Barnen och min underbara fru är det bästa i mitt liv och kommer alltid att vara. Vi är den enhet som alltid har varit och alltid kommer att vara, men på ett nytt sätt. Alltså ingen börda utan min underbara skatt, min helhet.

Ha det gott alla och lev livet fullt ut!!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ronjaa Kebnekaise fjällstn - Nikkaluokta Fjällvandring 5
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
jpog Vandring Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällvandring 2
kalle_cowboy nikkaluokta/kebnekaise 4-10 juni Fjällvandring 11
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...