Nikka/Tjuonajakk/Kaitumjaure stugorna

Hej, jag har just upptäckt att det finns en stig fran Nikkaluota till Tjuonakjakk fiskecamp. Undrar om det vore ngting att pröva och om det skulle fungerar att ta sig därifran till Kaitumjaure stugorna. Finns det ngn som har gjort detta? Och ngn som har gatt fran Kaitumjaure längs Kaitumjakka och sedan mot Sitasjaure? Tacksamt för alla tipps, Sigi!
 
Vi gick följande rutt senaste sommar. Start från Nikka tältade vid bron efter Kebnekaise. Sen gick vi mot Kungsleden och vek av mot Kaitumjaure i stället för att gå mot Singi. Tälltade nära Kungsleden och såg Singistugorna i fjärran. Gick sen till Kaitumjaure, köpte lita mat och gick ner till bron och sen en bit förbi sameläget, tältade mitt emot Kaitumstugan. Hade förbeställt båtskjuts från Tjuonajåkk, den fick vi vänta på ganska länge. Båtturen var fin men kall. De kan köra hela sträcka endast om det är högvatten, vilket det är tidigt på säsongen. Vi var där veckan efter midsommar. Framme vid fiskeläget hade vi beställt mat, den var super god. Sen vandrade vi till vidskyddet mot Nikka, den biten var speciell, ödslig, våt ibland, spångarna dåliga ibland, men utsikten mot Kebnekaise var fin. Tältade vid vidskyddet. Gick nästa dag till Nikka och beundrade utsikten mot Vistasdalen, vackert!
 
Nej, tyvärr, jag har inte gått här men visst har även jag övervägt sträckan från Tjuonajåkk till Kaitumjaure. Rent geografiskt skulle det ju öppna för nya, fina turer. Jag gissar att det är mycket vackert. Men när jag tittar på fjällkartan blir jag betänksam. Jag ser framför mig besvärlig vegetation, blockterräng, branter och några vad som - åtminstone för mig - troligen sätter stopp.

Däremot tror jag att sträckan från Kaitumjaure mot Sitasjaure är ganska lättgången, vanlig fjällterräng upp mot 1 000 meter som högst. Dock ser det lite trist ut med renstängsel längs långa sträckor.

Själv planerar jag för en tur i juli där jag kommer ner mot Sitasjaure och därifrån går mot Teusajaure.

Lycka till med din fortsatta planering!

Hälsn Pelle
 
Ja, det var precis vad som jag funderade över: för mycket vegetation pa vägen mot Kaitumjaure kanske osv och sedan angaende vägen mot Sitasjaure: kunde bli lite trakigt att traska längs stänglet hela tiden. Alltsa, vi ska se...
Och det later ju interessant i alla fall att det uppenbarligen finns möjlighet att fa battransport över hela Kaitumjaure. Kommer du ihag hur mycket ni fick betala, bara ungefär? Vi ska vara uppe stracks efter midsommar sa det skulle kanske fungerar.

Och förresten: Vi hart vandrat Teusadalen för 2 ar sedan, vädret vat inte det bästa, men dalgangen är jättevackert, god tur med detta! Tack för tippsen, Sigi!
 
Sträckan Nikka-Tjuonajokk var lätt vandrad, men lång, och vi hade motvind, iskall nordanvind. Inga vad veckan efter midsommar. Vid vindskyddet gick vi lätt över. Inga större snöfält störde heller. Vi följde vintermarkeringen ibland och däremellan såg vi rösen, som vi kunde följa. Från Tjunajokk till vindskyddet tog det ca 5 timmar för oss, 12.5 km. Därifrån och till Nikkaluokta var det 21 km och det gick vi på 8 timmar, då hade vi en lång lunchrast. För båten och mat betalade vi 3900 Skr för två personer, då ingick en öl och ett glas vitt vin. Båten bokade vi av Ingemar Kristell, camp@tjuonajokk.se.
 
Nikka -tjuona är lika enkel som att gå efter Kungsleden...
Tjuona upp till Kaitumstugorna har jag inte gått direkt hela, men jag har irrat i området där en del. Visst går det att ta sig upp till Kaitumstugorna. Dock gäller det att försöka hålla höjd så du slipper ströva runt i björskogen. Men ett trevlig område med lite folk. Sedan sträckan kaitumjaure -Sitas upp via kaitumjåkka är kanonfin att gå, lättvandrad och inga problem alls... om det är fint väder förstås. Och satsa på att komma fram till sjön Beartalljavri efter renstängslet.
Hasse
 
Sa ni tyckte inte att det var trakigt att följa renstängslet hela tiden? Tack för alla tipps fran Sigi
 
Från Nikkaluokta till Tjuonajokk har jag också gått för en herrans massa år sen.
Blev sen hämtade av en bekant med båt och skjutsad till hans viste nedanför Tjuoltapakte. Efter lite fiske i Tjirtjam dan efter fick vi skjuts igen till Tjuonajokk, och sen gick vi längs älven till Kaitum.
Också en fin tur men inte riktigt fjällvandring.
 
Det är ju ocksa en ide att komma längs Kaitumälven fast kanske genom ett lite blött omrade? Och finns det ngn som vet om taget fortfarande stannar i Kaitum eller hur man anners kommer dit? Sigi
 
Hej Sigi!
Den led som beskriver har jag sprungit och gått säkert 15- 20 gånger under de år som jag jobbade i Tjuonajokk!
Kan varmt rekommendera den, för det är lite folk som går där på sommaren.

Vindskyddet som på kartan ligger mitt emellan Nikka och Tjuona brann ner i höstas/vintras, så räkna inte med att det är kvar, eller ersatt.

Ett tips är att gå till Tjuonajokk, be om båttransport upp till Jormaviken strax nedanför Tjirtjamforsarna och sedan gå upp till Tjikkomjaure, bort till Livamjaure och vidare ut till Kungsleden (riktigt fint). Fördelen med denna sträck är att du undviker videsnår och får en fin vandring hela vägen.
Vid kungsleden kan du ju välja, att som "Arctic-fox" nämner, gå vidare upp mot Kaitumjokken och följa stråket där renstängslet går (inte så fult som det låter) upp till Ainajokk och Sitas, eller så går det vika av ner till Teusadalen och vidare till Vakkotavare, här finns också ett alternativ, att ta båten över Teusajaure och gå vidare västerut längs Teusadalen (rekommenderar södra sidan), upp till Suorkejaure-Autajaure och vidare till Ritsem. Har gått samtliga dessa sträckor (och på både norra och södra sidan av Teusadalen).

Lycka till, du har en fin tur framför dig!
/Håkan
 
Det är ju ocksa en ide att komma längs Kaitumälven fast kanske genom ett lite blött omrade? Och finns det ngn som vet om taget fortfarande stannar i Kaitum eller hur man anners kommer dit? Sigi

Nej, blött skulle jag inte säga att det är. Går man hela vägen längs älven så är det inga problem (fast jag fick faktiskt båtskjuts från Riekkosuando till Pattokoski).

Tåget stannar sällan i Kaitum eller Fjällåsen numera, utom för nåt år sen då de hade tryckt fel i tabellen och fick hålla sig till det! Nordpilen stannade faktiskt då.
Men det stannar nog nåt tåg per dygn ändå - eller möjligen inte varje dygn. Kolla så ser du, det varierar lite från år till år.
 
Tack ni alla för tippsen - och hej, Hakan, det later ju väldigt interessant, allt du skriver om omradet. Med battransport fran Tjuonajakk är det tyvärr sa att vi skulle komma dit ganska tidgt om aret (strax efer midsommar) och folk där är antingen inte pa plats eller sa har de ingen tid för att aka bat... Sa möjligheten du nämnde kan inte fungera för oss.
Jag funderar nu pa en annan alternativ till den "vanliga" sträckan mot Singit: Att ta vägen till T. men avvika västerut efter bron över Girjasjakka, sedan längs Sieidejaure, kanske upp till Urttijaure och pa ngt sätt vidare till Gasvguljaure och Gavgulvagge (sa heter det väl?) Har du synpunkter om detta ocksa kanske som "expert" för omradet? Och vad skulle du tycka om snöläget där omkring midsommar?
Förtsättningsvis ska vi sedan ga längs stängslet mot Sitas, det verkar ju som en fin sträcka i alla fall - och om tiden räcker sa ska vi inte vandra grusvägen mot Ritsem som är definitivt inte roligt att ga pa, men vandra "tillbaks" genom Teusadalen, pa norra sidan förstas. Det passar ju bättre och södra sidan har vi redan gatt för 2 ar sedan - men kunde du ända säga varför du tycker att norra sidan är inte att rekommendera?
Tack igen och hälsningar fran Sigi!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
dimmspiken Saltoloukta - Nikka? Fjällvandring 1
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
trcgol2 Kiruna - Nikka, usla förbindelser Fjällvandring 35
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Extrem_skiing Temperaturer kring "Keb - Nikka" såhär års Fjällvandring 1
Extrem_skiing Nikka - Keb - singis - kaitumjaure - Nikka Fjällvandring 4
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
sala Keb till Nikka på 4 tim? Fjällvandring 5
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1
eaglerock Dela taxi till Nikka 1/8 Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.