Naturligt material

En liten undran vad finns det för tillverkare av friluftskläder/utrustning som använder sig av naturliga material undantaget alla underställsfabrikörer. De enda jag funnit är Klättermusen och Norröna, men sen är priserna väldigt höga också....
Budget alternativ finns på div överskottsaffärer men kommer ofta bara i olika nyanser av grönst och grått.

Skulle alltså vilja ha tips på vart man kan får tag på utrustning och kläder som är gjort i naturliga material =)
 
En liten undran vad finns det för tillverkare av friluftskläder/utrustning som använder sig av naturliga material undantaget alla underställsfabrikörer. De enda jag funnit är Klättermusen och Norröna, men sen är priserna väldigt höga också....
Budget alternativ finns på div överskottsaffärer men kommer ofta bara i olika nyanser av grönst och grått.

Skulle alltså vilja ha tips på vart man kan får tag på utrustning och kläder som är gjort i naturliga material =)

Swanndri, Bemidji, Filson, Barbour, Allt som är stickat, Carhartt, Blåkläder (och andra tillverkare av arbetskläder), Duluth Packs, West winds (som numera ägs av snugpak). Sen har ju Cabelas och LL Bean en hel del egna produkter som är gjorda i naturmaterial.
 
Ull är inte alls så lätt att färga in när man väl har sytt ihop det. Sömmarna kommer få en annan färg, och läderdetaljer blir lite lätt fuckade. Dessutom måste man 'avfetta' det för att få in färgen ordentligt. Kom ihåg när jag var liten och mina proggföräldrar (som de var då iaf) skulle naturfärga garn, det var ett riktigt aber. Koka garnet och ha sig. Bomull är lättare, men det är få plagg som sys i 100% bomulls tråd, så det ser oftast inte klokt ut efteråt.
 
Fjällrävens G1000 tyg är väl en blandning mellan polyester och bomull, lite naturligt material iaf.

Sitter själv med några provbitar EtaProof, ska vara vattentät bomullsväv.

Men det är svårt att få tag på naturmaterial, jag håller med. Själv köpte jag min vinteranorak på ateljé polstjärnan i jokkmokk, den är bra!

gro:: Vad menar du med "allt som är stickat"? Nåt märke jag inte känner till, eller menar du att allt som är stickat är naturmaterial? Det senare är ju iaf inte sant.
 
Fjällrävens G1000 tyg är väl en blandning mellan polyester och bomull, lite naturligt material iaf.

Sitter själv med några provbitar EtaProof, ska vara vattentät bomullsväv.

Men det är svårt att få tag på naturmaterial, jag håller med. Själv köpte jag min vinteranorak på ateljé polstjärnan i jokkmokk, den är bra!

gro:: Vad menar du med "allt som är stickat"? Nåt märke jag inte känner till, eller menar du att allt som är stickat är naturmaterial? Det senare är ju iaf inte sant.

Sant, lite överilat. Men allt som är stickat i ull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.