Fjällräven Hydratic-material? Något att ha?

Satt och kikade på nätet på ett par Fjällräven Vidda pro för att införskaffa nya vandringsbrallor och har fastnat för modellens skärning, känsel, funktion och utseende. Har hört mycket gott om G-1000. Men jag hittade då att de uppdaterat och skaffat en ny modell; Fjällräven Vidda Pro Hydratic.

Info om materialet kan läsas här; http://www.fjallraven.se/guider/materialguider/hydratic

Det beskrivs som vattentätt, med en vattenpelare på 10 000 - 20 000 mm. Och som ni vet, precis som Gore-Tex, att det "andas" ändå (skeptisk).

Är det någon som har provat materialet? Hur vattentätt är det egentligen och hur dåligt/bra andas det ändå? Slittåligt? Jämfört med Gore-Tex, hur vattentätt är Hydratic?
 
Jag har en jacka I materialet, den är regntät men som alla texplagg tyvärr för tät inifrån för ansträngande övningar.

Jag brukar den på kortare promenader men måste efter hemkomst hänga den vrängd för att svett kondens skall kunna torka.

Dess största fördel är att den är absolut vindtät.

Ett par byxor i materialet är säkert klokt vid statiska övningar men mina normala uteaktiviteter är det lite mer fart över.
go tur
 
Läste lite om detta på jaktsidan.se-forumet där Hydratic och andra membran jämfördes av användaren Schager. Hydratic är alltså bättre än Gore-Tex enligt Schager men man blir ändå för svettig i det.
Du har tur - nu kommer jag in i bilden. Jakt kan jag inte allt om - men nu snackar vi vandring, och där är jag mer än kvalificerad! Kom just hem från Kebnekaise (igår faktiskt). Gick upp på toppen i onsdags, och det regnade från toppstugan till toppen tillbaka till Fjällstationen (6h ihållande regn betyder det - jag gick såklart västra leden). Jag hade på mig ett par FJ PAK-5. De har stretchpaneler vid låren, och förstärkningar i G-1000 över byxben och knän och på rumpan. Detta är mina erfarenheter - har testat allt från Gore-Tex till Hydratic till G-1000/stretch-kombination (PAK-5/Kebnekaise-byxan) till rena G-1000 (Vidda/Iceland):

Gore-Tex: Vind och vattentätt, och andas helt OK. Fungerar toppen vid halvintensiva aktiviteter - men vid vandring... AJAJAJ. Vid en toppbestigning blir man ALLDELES för varm. Det andas helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Regnar det är man varm dock (regnet kommer inte igenom - men man blir blöt av sin egen svett=fortfarande varm). Blöt blir man!

Hydratic: Samma som Gore-Tex, fast FJ's egen textil. Bättre enligt mig. Vid halvintensiv jakt - pyrshjack (stavning?) fungerar det toppen!!! Det gör Gore-Tex med. Men till en hundförare blir man bara svettig - dock varm.

G-1000/Stretch: Bäst enligt mig! Vid intensiv jakt - hundförare osv. fungerar detta toppen. G-1000 klarar alla grenar, men blir blöt (vaxet hjälper INTE mycket!!!) och stretchen blir bara fuktig - med långkalsonger är du varm och glad! Blöt blir du - men inte "svett-blöt" som med G-T/Hydr. Helt klart bäst om du är hundförare.

Ren G-1000: GLÖM DET!!! Vissa gamlingar svär vid sina Vidda. Visst funkar dem, men går man eller om det regnar, så blir man blöt. Och med Viddas/Icelands dubbla förstärkningar i G-1000 torkar de INTE i jaktstugan på 10 minuter. I så fall - skaffa ett par gamla M-59 brallor - samma skit till en ringa summa. Pappa gick i Vidda till Keb detta år och förra. Förra året blev han svettig, och i år blev han blöt av regnet. Inte torkade dem fort heller.

Mitt tips:
-Hundförare / Fritidsbyxa / OK vid lite regn: G-1000/Stretch = PAK-5, Kebnekaise-byxan, eller Lundhags Traverse (Pro - bättre än normala Traverse byxan!).
-Pyrchjakt / Passskytt: Gore-Tex/Hydratic = Chevalier, SwedTeam, FJ Hydratic. Bättre byxor är av märkena Tierra, Klättermusen, Arc'Teryx, Marmot, Haglöfs - men dessa prasslar och är INTE jaktbyxor - dock bra vid vandring om man an tänka sig att bli svett-blöt (varm är man dock - av svett ;D).

Mitt eget val i skogen: PAK-5! G-1000 och stretch FTW! Lite blöt blir man, men man slipper plastpåsen till byxa man får vid köp av G-T eller Hydratic. Men jag går ju också mycket!!! Skulle jag sitta passkytt (eller långsam pyrshjakt) skulle det bli G-T/Hydratic.
Själv tycker jag det är ett bättre alternativ köpa riktigt regnställ som Grundéns Sandön rock 345 och Grundéns Sandön trousers 214 som man tar på/av då det regnar istället för membranplagg men har på sig hela tiden och svettas i.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.