Nybörjarfråga om material

Kan någon upplysa mig: Vad menas med softshell? Vad är det för material? Och någonstans såg jag en hänvisning till hardshell också, vad är skillnaden?

//Nybörjare
 
Mjukskal/softshell är marknadsföringsord, och branschen har inte kunnat enas om vad det är exakt.

Men generellt är det ett ytterplag (därav "skal") gjort av ett material som är elastiskt. Oftast består det av ytter- och innerskikt, där ytterskiktet är hårdare och innerskiktet mjukt och skönt.
Som en träningsoverall från 80-talet men med mer tätvävd utsida.

Plaggens fördel är att de andas bra, ger bra rörlighet, är vindtäta (men inte vattentäta) och tåliga. Tänk "Fjällrävenjacka" med mjuk insida och elasticitet.
Ursprungligen saknade de membran, men nuförtiden har de flesta tillverkare stoppat i vattentäta/ventilerande membran, vilket ju förstör andningen.

Hårdskal/hardshell är icke-elastiska plagg med vattentäta/ventilerande membran i, som till exempel en "normal" Gore-tex-jacka.
 
För att göra det enklare, softshell och hardshell är tecken på fast i friluftslivet, trots att poplinkjorta lätt, jockmockskavaj och gummistövlar är funkis och brukas mest...

Go tur
 
Nordesjö; sa:
Mjukskal/softshell är marknadsföringsord, och branschen har inte kunnat enas om vad det är exakt.

Men generellt är det ett ytterplag (därav "skal") gjort av ett material som är elastiskt. Oftast består det av ytter- och innerskikt, där ytterskiktet är hårdare och innerskiktet mjukt och skönt.
Som en träningsoverall från 80-talet men med mer tätvävd utsida.

Plaggens fördel är att de andas bra, ger bra rörlighet, är vindtäta (men inte vattentäta) och tåliga. Tänk "Fjällrävenjacka" med mjuk insida och elasticitet.
Ursprungligen saknade de membran, men nuförtiden har de flesta tillverkare stoppat i vattentäta/ventilerande membran, vilket ju förstör andningen.

Hårdskal/hardshell är icke-elastiska plagg med vattentäta/ventilerande membran i, som till exempel en "normal" Gore-tex-jacka.

Rättelse: Hårdskal behöver inte vara vattentäta. Klasiska exempel på hårdskal som inte är vattentäta är klättermusens nunatak eller haglöfs nansenjackor.
Detta är dock en vanlig vilfarelse att alla skalplagg (eller ens alla hårdskalplagg) skulle vara vattentäta.
Det finns även, precis som du säger, softshells/mjukskal med vatentäta membran där det ända "läckorna" är sömmarna (som ingen mig veteligen kommit på hur man ska täta), dessa plagg är att betraka som vattentäta när det kommer till ventilationsegenskaper och klarar även ganska ordentliga regn. Sen är det beroende på vad du har under om du klarar dig utan extra regnskydd, tex kan jag tänka mig att det inte splar så stor roll med en droppe här och där genom sömmen om du har en islandströja under, fleece deremot är känsligare.

Skilj på skalplagg och vattentäta skalplagg. Fjällrävens klassiska g1000 är ett bra exempel på skalmaterial. Gor-tex laminerat på bärväv med kniting på insidan är ett annat.
 
HansErik; sa:
Kan någon upplysa mig: Vad menas med softshell? Vad är det för material? Och någonstans såg jag en hänvisning till hardshell också, vad är skillnaden?

//Nybörjare

Softshell var väll från början tänkt att användas som ett samlingsnamn på alla de skalplagg (i syntet?) som inte är Hardshells.

Dvs alla plagg som inte är 100% vind eller vattentäta, således en välldigt bred definiton och utan några som helst inskränkningar till att endast gälla plagg med stretch eller päls.

Ett typiskt Softshellplagg var en parka i microfiber, ex. Norröna Sydpolen.

Allt eftersom har begreppet förvanskats och efter senare tids lansering av bla Gore-Tex Softshell har begreppet reducerats till inget annat än en Hardshell med päls. :)
 
estetdrägg; sa:
Det finns även, precis som du säger, softshells/mjukskal med vatentäta membran där det ända "läckorna" är sömmarna (som ingen mig veteligen kommit på hur man ska täta),

Gore-tex Softshell har väl funnits några år?
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.gtx.softshell.html
Det är väl i princip trelagers med luddigt innerfoder och luddig tejp?

Som sagt, idag är mjukskal mest ett hårdskal med päls. Men det finns väl även tunna mjukskal utan päls?


Intressant det där med klassiska poplinkläder. Jag skulle som Joakim se dem som mjukskal, medan andra som Fabian uppenbarligen ser dem som hårdskal.
Mjukskal är helt enkelt vad tillverkarna väljer att kalla mjukskal.
Jag tycker det visar att vi kan skippa termerna helt och snacka om vad det är vi menar istället, med ord som stretch, membran, fleecefoder osv.
 
Nordesjö; sa:
estetdrägg; sa:
Det finns även, precis som du säger, softshells/mjukskal med vatentäta membran där det ända "läckorna" är sömmarna (som ingen mig veteligen kommit på hur man ska täta),

Gore-tex Softshell har väl funnits några år?
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.gtx.softshell.html
Det är väl i princip trelagers med luddigt innerfoder och luddig tejp?

Som sagt, idag är mjukskal mest ett hårdskal med päls. Men det finns väl även tunna mjukskal utan päls?


Intressant det där med klassiska poplinkläder. Jag skulle som Joakim se dem som mjukskal, medan andra som Fabian uppenbarligen ser dem som hårdskal.
Mjukskal är helt enkelt vad tillverkarna väljer att kalla mjukskal.
Jag tycker det visar att vi kan skippa termerna helt och snacka om vad det är vi menar istället, med ord som stretch, membran, fleecefoder osv.

Frågan reduceras ju lämpligen till vilken användning de är tänkta för. En högfjälsannorak i bommul är enligt mig ett hårdskal för att i sin tänkta miljö (-10 - -30 och ganske hård vind) så skyddar den ypperligt som ett ytterska skal utan att ha extra isolation osv.
Huruvid någonting skyddar mot varren eller inte beror ju helt på vilket tillstånd/vilken form vattnet är i!

Skillnaden går där, menar jag, att softshells är tänkta att även isolera värme från kyla i störr grad.
 
estetdrägg; sa:
Skillnaden går där, menar jag, att softshells är tänkta att även isolera värme från kyla i störr grad.

...samtidigt som det finns mjukskal som är så tunna att de isolerar mindre än ett par linnebyxor.
Varje gång någon nämner en enda egenskap som ett mjukskal måste uppfylla så kan man snabbt hitta mjukskalplagg som inte uppfyller dem.
Om man istället listar ett antal egenskaper som ett mjukskal måste uppfylla så går det lika snabbt att hitta mjukskal som inte uppfyller dem alla.
Det är ju hela problemet.

Så om man nu ska behålla begreppet mjukskal handlar det nog att ett sådant plagg ska uppfylla ett miniantal av ett antal fördefinierade egenskaper (som någon annan får lista :))

Men om man har gjort det så komplicerat tycker jag personligen att man bevisar att begreppet är helt överflödigt för alla som inte är reklamskribenter.

Min träningsoverall från 1981 skulle antagligen platsa som mjukskal.
 
Nordesjö; sa:
estetdrägg; sa:
Skillnaden går där, menar jag, att softshells är tänkta att även isolera värme från kyla i störr grad.

...samtidigt som det finns mjukskal som är så tunna att de isolerar mindre än ett par linnebyxor.
Varje gång någon nämner en enda egenskap som ett mjukskal måste uppfylla så kan man snabbt hitta mjukskalplagg som inte uppfyller dem.
Om man istället listar ett antal egenskaper som ett mjukskal måste uppfylla så går det lika snabbt att hitta mjukskal som inte uppfyller dem alla.
Det är ju hela problemet.

Så om man nu ska behålla begreppet mjukskal handlar det nog att ett sådant plagg ska uppfylla ett miniantal av ett antal fördefinierade egenskaper (som någon annan får lista :))

Men om man har gjort det så komplicerat tycker jag personligen att man bevisar att begreppet är helt överflödigt för alla som inte är reklamskribenter.

Min träningsoverall från 1981 skulle antagligen platsa som mjukskal.

Ja, nu går det ju officielt från så lite skal som KMs mithril (Underbar, men att betrakta den som skal kan lätt bli ett ödesdigert misstag) till de aldra värsta varianterna som tydligan nu finns med tejpade sömmar, utv går framåt trots allt!?!

Med andra ord är det ett värdelöst begrepp tills det nått en entydig definition, tills dess kommer jag ty mig till det etnymologiska; softshell = Ska vara mjukt och fungera som skal (i någon bemärkelse).

Korkade djävla marknadsförings etiketter!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...