Gore-Tex vs andra material?

Hej
Jag undrar hur det ligger till med de olika andningsmembranen i kläder.

Gore-Tex som jag förstår det är ett membran som ligger på insidan av tyget i plagget (oftast)
det slits inte utan funkar lika bra alltid.
bara det yttersta tygt man behandlar för att det ska stöta ifrån sig väta

Har hört att många andra liknande material inte har något membran utan är något som är "penslat" på utsidan av plagget men som sakta och säkert försämras..
vilka material har egentligen ett membran??
jag kollade t ex "Gore-Tex Paclite"
kan det vara så att dettta inte är ett membran??
självklart är de andra Gore-Tex materialen, 1,2,3-lagers riktigbt bra men undrar om det finns någon bra konkurrent och om pacliteversionen av GT inte är riktig GT..

någon som är mer insatt i detta får gärna fylla i

Johan
 
GoreTex Paclite består även det av ett membran, som är laminerat mot ett klart tunnare tyg än de "vanliga" GT membranen är. Om membranet i sig är förändrat gentemot t.ex. XCR vet jag inte.

Det andra du pratar om är en tunn beläggning av PU (PolyUrethane) som gör att tyget blir vattentätt. Detta är en enklare form än att använda sig av membran, även billigare, men det håller oftatst inte lika länge.
Vad jag har förstått så lägger man oftast PU beläggningen på insidan för att skydda den från just slitage, men jag kasnek har fel?

Hoppas det hjälper något

/Martin
 
Det finns som sagt var två varianter, vilka material som är vilket vet jag inte mer än att GoreTex är ett membran. Det är alltså en tunn plastfilm (PTFE, alltså det som i dagligt tal kallas teflon) som är sträckt så det har blivit små små hål i den (som släpper igenom luft och vattenånga men inte vattendroppar). Den lamineras sen till insidan av tyget. För 3-lagers så laminerar man ytterligare ett tyg på insidan av membranet.

Att det inte slits är nog inte helt riktigt, alla som har gamla GT-plagg vet att det inte tål hur mycket som helst. Där tyget böjs och skrynklas mycket går det till slut sönder. Däremot kan det nog i många fall vara hållbarare än andra tillverkares membran.

Hur de material som "penslas" på insidan fungerar vet jag inte riktigt (tänkte alltså på hur själva porerna uppstår) men det är antagligen nåt fiffigt i materialets strukturformel som gör att det blir lagom stora hål.

Skillnaden mellan de som penslas på och membran är väl att membranet sitter ihop bättre (även om det lossnar från tyget lite grann så sitter det ihop) medans det som penslas på kan falla loss i bitar (som färg som flagnar).
 
Finns flera olika

Det finns nästan lika många olika membran på marknaden som det finns tillverkare. Marmot har membrain, TNF HyVent HellyHansen HellyTech osv. Vissa kör med coating, dvs PU belaggda vävar (porerna i dess kommer från att coatingen inte täpper till de porer som finns i väven sedan tidigare, egentligen bara en sorts impregnering).
Kolla lite i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24276 och läs rapporten som finns en bit ner på första sidan (http://medlem.spray.se/halloafrica/breathability.pdf) så får du veta lite om marknaden och hur dåligt Gore's material andas i förhållande till alternativen.
Gore var först men de är sannerligen inte bäst längre.

Det finns även fler trådar om Event med intressant läsning.

/Björn
 
Det finns tvà väldigt viktiga aspekter vad gáller dessa typer av tekniska material:

1: Hur bra fungerar membranet i sig.

2: Hur bra fungerear membranet i det tillverkade plagget, dvs hur väl har fabrikanten av exempelvis jackan lyckats designa densamma samt lyckats kombinera material och tillverkningsmetoder för att resultatet ska bli optimalt.

Ett membran kan vara hur bra som helst, men tillsammans med olámpliga inner- eller yttermaterial kan det helt tappa sin funktion.

Personligen har jag exempelvis sett membrankängor (vattentátt och "andande"), vilka haft som förstärkningsmaterial under ládret ett rent plastmaterial som dessutom limmats dit med lim över hela ytan. I detta fall kan alltsà membranet i sig vara helt fantastsikt pâ att "andas", men tillverkaren av skon har sabbat hela idén fór att sánka kostnaden nàgra kronor (billigare förstärkningsmaterial, billigare sátt att aplicera detsamma), eller kanske fór att pà andningens beskostand göra kángan extra stadig. vem vet. hur som helst, kángan andande inte ens med respirator, och det hade inget med membranet att göra.

Fràgan ár alltsà mer komplex och svàrbesvarad án att bara jámföra olika membran. Mer ráttvist vore att jámföra tillverkare fór tillverkare och produkt fór produkt.

Vad gáller de olika tillverkarna av membran etc. finns det som bekannt de som bara sáljer sina meter membran och sedan inte lágger sig i resten, medan andra är mer strikta och sátter minimikrav pà tillverkarna vad gáller de slutliga produkternas prestanda.

Mvh / Mats
 
Re: Finns flera olika

bjornw; sa:
så får du veta lite om marknaden och hur dåligt Gore's material andas i förhållande till alternativen.
Gore var först men de är sannerligen inte bäst längre.

Man kan ju inte bara titta på hur bra det andas, man måste ju titta på vattentätheten också (det är ju kombinationen vattentätt och andas som är det intressanta, vill jag ha nåt som bara andas bra väljer jag såklart ett plagg utan nåt membran).
 
Självklart är det så, men jag förutsatte att vi snackade om membran som åtminstånde påstod sig vara vattentäta. Som Malindo påpekade är det fler saker än membranet som avgör hur bra plagget fungerar. Vad det gäller just vattentätheten är det sällan själva membranet som läcker utan oftast sömmar, delamineringar och liknande. Om ett membran har 20 eller 40m vattenpelare är ganska ointressant, det kommer inte släppa igenom vatten om du inte tänkt dyka med det.

Det är bara att inse att utvecklingen går framåt ryckvis och just nu är XCR inte det membran som är mest optimalt i förhållandet täthet och andningsförmåga. Gore kommer säkert med något som är minst lika bra som Event mfl inom inte allt för lång framtid.

Förutsättningarna att göra ett bra skalplagg är idag större med Event än med XCR men inget av membranen garanterar att plagget är bra. Plagget kan vara gjort i galon och ändå släppa in vatten. Man får helt enkelt ta med sig det ut och testa alternativt läsa om andras erfarenheter.

/B
 
bjornw; sa:
Självklart är det så, men jag förutsatte att vi snackade om membran som åtminstånde påstod sig vara vattentäta.

Jo, men även två "vattentäta" material kan vara olika mycket täta. Är det 2000 mm VP eller är det 500 mm VP? Vid hårt regn och eventuellt blås spelar det en avgörande roll. En regndroppe i full fart kan slå igenom att tyg som man kan använda till vattensäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.