[Nasafjäll - Jäckvik] Januaritur

Som rubriken kanske redan avslöjat ligger en måttlig vintertur i sin krubba på planeringsbordet hemma hos CptChernobyl. Den skall alltså gå från Nasafjäll/Saltfjället för att sedan förhoppningsvis nå Jäckvik om allt går som det nu är planerat. Däremot saknar planeringen tillräcklig erfarenhet av hur långt man kan tänkas skida på en januaridag som, enligt någon klurig hemsida på det där internet, uppgår till hela Tre och en halv timma givet att januari infaller efter nyårsafton som det har gjort de senaste åren.

Vi tänkte alltså dra pulka och ha packning med oss ( detta kom vi fram till på egen hand ), erfarenheten i gruppen av vinterturer och skidåkning är medelmåttig, kanske till och med lagom. Så givet denna information, hur långt åker ekipaget på 3,5 timmar tror ni ?
 
CC det er svært vanskelig å anslå fart på vinteren, og så spørs det jo også hva du legger i ordene lagom og måttlig. Men hvis man tar utgangspunkt i fart på sommeren så vil jeg tro den ville vært ca 3 km i timen. På vinteren har jeg selv opplevd fine forhold og fart på nærmere 6km/t uten problemer, men også jæ... forhold og fart helt nede i 1 km i timen.

Men for å gi et anslag vil jeg si at under normale føreforhold klarer dere ca 10-12 km på tiden du anga. Normal variasjon vil være 15 km under svært gode skiforhold og ned til 8 km ved sliteføre.

Jeg vil anta at dere går nedover Laiselven og til Adolfstrøm og derfra over til Jäckvik. Det siste stykket har jeg gått fire-fem ganger, både vinter og sommer. Men jeg husker ikke hvor mye tid vi brukte, det er ca 25 km. Vi gikk det i alle fall på en dag, men det var senere på året.
Otto
 
Tack för det utförliga svaret Otto! Medelmåttig och lagom var mestadels en lek med ord men lite mer utförligt så har alla i gruppen tidigare erfarenhet av turskidåkning, god tält och friluftsvana men ingen har dock varit på en motsvarande tur av denna längd.

Jag har inte riktigt bestämt vart rutten skall börja men vi åker iallafall tåg till Rognan och tar därifrån Guldbussen( på norska? )/Silverexpressen och kliver av i graddis eller liknande. Jag hade svårt att hitta någon buss som gick mellan Mo I Rana och Bodö som stannade vid Bolnastua där man kommer direkt in på nasaleden.
 
Hvis dere kommer med toget sørfra så kan dere jo enklere stoppe på Lønsdal og gå litt tilbake langs E6 til Polarsirkelsenteret og derfra nedover Laisdalen. Jeg tror ikke det blir noe lengere enn det dere hadde tenkt, og da slipper dere å vente på bussen også. Alternativet er vel ellers å gå av på grensen og innover til Gujaure, men der får dere en bratt stigning eller en lang omvei sørvestover for å komme inn i Laisdalen.

Jeg har gått inn til Nasafjellet fra Polarsirkelsenteret og det var en slak og lett tur.

Ja det er et problem at det ikke er noe offentlig transport som stopper på Saltfjellet. Det var tidligere en busslinje som gikk sørover til Mo i alle fall, men så sutret NSB over konkurranse og så fikk de enerett på persontransport over Saltfjellet. Det de først gjorde var å kreve 800 kroner for å stoppe på Bolna, og så fjernet de endatil den muligheten noe senere. Forbasket ergerlig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ViVi Januaritur i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.