Nariga händer vintertid

Super på självsprickor! En klick på sprickan på kvällen, plåster över så att klicken håller sig kvar över natten. På morgonen är sprickan inte längre smärtande/svidande och kanterna är mjukare. Brukar hålla nästan hela dagen. Upprepa på kvällen vid behov. Innehåller zink som jag förstått är bra för hudläkning…(https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/zink)

Jag bär handskar/tunna vantar så mycket jag kan för att behålla lite fukt i huden. Arméns hudsalva brukar göra resten.

//J

Just ja, handskar är ju bra förebyggande. Jag brukar ha tunna montage/arkiv-handskar under vantarna så att man kan klara av en del pilljobb utan att vara helt barhudad, när man rar av sig vantarna.
En del typer av hantering, typ packning, eller t.ex. sovsäck som ska ner i kompressionspåse blir väldigt mycket skönare med tunna handskar än barhudad, och det är ju svårt att göra med vantar på.

Förriti'n kissade de på händerna, för urin innehåller urea, som också går under namnet karbamid vilket återfinns i de bästa hudkrämerna. Så det blir mitt tips (kräm från Apoteket känns fräschare, men gör som du vill). Och sedan skydda händerna med ett rejält fettlager. Min grandonkel låg på Finnmarka hela vintrarna och spanade efter tyskar, han påståod att osaltat smör var bäst, men jag hade nog satsat på vaselin (basen i de flesta feta salvor, storburk av den typ elektriker köper räcker lääääänge). Men den som vill kan förstås laborera med blandningar av lanolin, olivolja och sådant.

Sen kan det ha sina poänger att sänka pH i huden lite, särskilt om du håller på att elda. Aska är basiskt, huden ska vara en gnutta sur. Men om du undviker tvål brukar huden vara rätt bra på att reglera det där själv.

Edit: Det var bara under en period min grandonkel sysslade med tyskspaning. Han slutade efter kriget.

Förriti'n kissade de på händerna, för urin innehåller urea, som också går under namnet karbamid vilket återfinns i de bästa hudkrämerna. Så det blir mitt tips (kräm från Apoteket känns fräschare, men gör som du vill). Och sedan skydda händerna med ett rejält fettlager. Min grandonkel låg på Finnmarka hela vintrarna och spanade efter tyskar, han påståod att osaltat smör var bäst, men jag hade nog satsat på vaselin (basen i de flesta feta salvor, storburk av den typ elektriker köper räcker lääääänge). Men den som vill kan förstås laborera med blandningar av lanolin, olivolja och sådant.

Sen kan det ha sina poänger att sänka pH i huden lite, särskilt om du håller på att elda. Aska är basiskt, huden ska vara en gnutta sur. Men om du undviker tvål brukar huden vara rätt bra på att reglera det där själv.

Edit: Det var bara under en period min grandonkel sysslade med tyskspaning. Han slutade efter kriget.
🤣🤣

Liknande trådar

Logga in

Glömt namn/lösenord? Logga in med Facebook

Tips!