Nån som testat Valley Rapier 18?

Jag är smått sugen på att införskaffa en snabb havskajak till nästa säsong och börjar kolla runt lite (gäller vara ute i tid :)). Förutom exempelvis Lettmann Speedliner och Reval Commander Type-S verkar Valley Rapier 18 på papperet vara ett attraktivt alternativ. Det finns minst en som säljer dem i Sverige, men jag har inte hört något om kajaken ändå.

Är det någon här som har något att säga om den?

(deras nya Rapier 19 verkar lite spännande från ett industriellt perspektiv, det är den längsta och mest extrema polyetenkajak jag sett, men jag gillar låg vikt så polyeten är inte ett alternativ)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har testat

Tyckte det var en trevlig båt, skulle väl uppskatta att farten och stabiliteten ligger mellan en långfärdskajak och en havsracer. Jag testade den dock i glasfiberutförandet och tror den är häftigare i ett styvare material. Jag körde den ett varv runt Djurgården, minns inte tiden men det gick väl att hålla runt 10,5 km/h i snitt iaf och jag lyckades spurta om en Tracer i slutet. Går inte att uttala sig om hur den går i stora vågor baserat på den sträckan men jag kände mig trygg. Det jag inte gillade var sitsen som är för mycket tillbakalutad i orginal, samt vingarna i sittbrunnen. Dessa vingar är bra om man gillar att rolla men för mig var de bara i vägen vid i och urstigning. Vingarna på utsidan är som du säger för att uppfylla en amerikansk havskajakregel.

Jag har inte testat den med packning men det lär nog göra den ännu stabilare iaf.

I filmen "jag paddlar" kan du se hur båten rör sig på plattvatten med Thomas Lundblad som motor (ligger på min våg när jag sitter i en Cleaver X).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips