Några småövningar och vad de heter

1) Vad heter Renegade Row på svenska? (f ö närmast omöjlig för mig))

2) En övning som jag kanske däremot klarar är att växla mellan hög och låg planka. Vad heter den, svenska och/eller engelska?

3) Jag gick några gånger för en fysio för att komma tillrätta med min artros. En av de övningar han föreslog (namn?) är att hålla en vikt i ena handen, kliva upp på ex.vis en stepbräda med foten på samma sida, och samtidigt sträcka armen upp i luften. Jag har klarat den åtskilliga gånger på vänster fot, men aldrig på höger (artrosen sitter i höger knä), trots mindre vikt

Har undrat varför artrosen påverkar både rörlighet och balans så kraftigt. Rörlighet: jag kan t ex inte med höger hand dra upp foten mot rumpan. Styrka: en av mina favoriter är Stjärnan, sidoplanka med arm- och benlyft. Med stöd på höger fot (alltså inte hela underbenet) går det betydligt sämre än på vänster, benet sviktar en del (även om jag lyckats bli starkare. I början satt vänster fot som klistrad vid höger när jag försökte lyfta vänsterbenet). Skillnaden märks också i enbensböj och uppresning. Från en bänk, 45 cm, reser jag mig -- ledigt, som att flyta upp ur en vattenbassäng -- med mycket luft emelllan, på vänster fot, på höger är det tveksamt. (Ack, flydda ungdom, för <15 år sedan reste jag mig utan problem från en psoaskudde ställd på 30 cm; en gång fixade jag nedre steget, 17,5 cm, på en köksstege från IKEA).

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
camoscio Några småövningar, forts. Träning och hälsa 0
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1

Liknande trådar

Logga in

Glömt namn/lösenord? Logga in med Facebook
Visste du att som Plus-medlem på Utsidan kan du dölja (nästan) alla annonser? Läs mer om Plus