Något onödigt som ger vandringen guldkant

Hej därute. Vilken är er onödiga men härliga favoritgrej – det där ni stoppar ner i packningen för att ge er vandring guldkant. Jag hörde om en kille som brukar lägga sin träkåsa i blöt i finwhisky natten före en vandring. Då får han med sig en smakförhöjare till kaffet utan nämnvärd vikthöjning.
Vad är ditt sätt att få grädde på moset?
Jag samlar på fina exempel för att eventuellt skriva en artikel i ämnet.
/M
 
Thermareststolen eller motsvarande

Så jäkla gøtt att sitta bekvämt när man kockar, dricker kaffe eller bara njuter av utsikten :)
Värt sina 3-400gram...
 

Bilagor

  • Therm.jpg
    Therm.jpg
    40.2 KB · Visningar: 1,613
En 33cl:s finöl i burk och ev. en Cola brukar jag ta med på jakt. Smaklökarna slår volter dag 3.
 
Med risk att det har hörts förut säger jag kissflaskan. Så skönt att slippa gå ut. Behövs inte eftersom man kan gå ut o kissa. Kan dessutom användas som luktsalt för att väcka en avsvimmad kompis. :)
 
Whiskey är givet, i någon passande och liten behållare. Vilket påminner mig om att jag måste fixa den där fickpluntan.

Senast så köpte jag en liten burk oliver vid en fjällstuga. De blev ett trevligt komplement efter middagen sista dagen. Visserligen bodde jag på (enkelt) vandrarhem, så jag hade väl tillgång till all lyx man kunde tänka sig, men gott var det iaf!
 
Det där med kissflaska har jag tänkt på många gånger. Vintertältar inte men ibland suger det ordentligt att behöva klä på sig och gå ut i natten och regnet. Sista nära-döden var det nollgradigt och jag började skaka helt okontrollerat och var samtidigt väldigt sömndrucken. Väldigt svårt med finmotorik då.
 
Även om det tar emot just när man vaknar och ska ut o kissa tycker jag ändå att när man väl står där är det rätt skönt att spana omgivningarna. Så kissflaska på sommaren går bort för min del.

Däremot lite whisky och en gulasch-soppa brukar få följa med.
 
Whiskey är givet, i någon passande och liten behållare. Vilket påminner mig om att jag måste fixa den där fickpluntan.

Senast så köpte jag en liten burk oliver vid en fjällstuga. De blev ett trevligt komplement efter middagen sista dagen. Visserligen bodde jag på (enkelt) vandrarhem, så jag hade väl tillgång till all lyx man kunde tänka sig, men gott var det iaf!

Då kommer den frågan jag har. Var hittar man en tapptratt till pluntan?
 
Är något som sätter guldkant på vandringen onödigt? Själv tycker jag det är en nödvändighet med en liten belöning efter en kraftinsats eller en stämningshöjare när vädret eller andra omständigheter trilskas med en. Vandringen ska vara lite rekreation, avkoppling och semester. Självklart ska man då ha med sig lite njutningsmedel.

Själv tycker jag att en burk öl, en liten tetra vin eller en plunta whisky är gott att ha med sig.
Gärna en bit mörk choklad till whiskyn!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.