Furno stove gaskök, något att ha?

Gasköket funkar nog helt okej, det kanske inte är effektivast och lättast, men jag är övertygad om att det kommer att duga utmärkt (har ingen egen erfarenhet av det).

Men hur har du tänkt att använda det? Laga mat eller bara koka vatten? 850 ml kokkärl är ju inte mycket, det räcker precis till att koka vatten till två påsar frystorkat. Det kan vara lite trixigt om du ska laga mat i det. Och det blir inget vatten över till kaffe ;) Och det lilla kärlet på 350 ml känns lite onödigt. Ett set med 1-liters kokkärl hade jag nog letat efter istället för att få lite mer användbarhet.
 
Gasköket funkar nog helt okej, det kanske inte är effektivast och lättast, men jag är övertygad om att det kommer att duga utmärkt (har ingen egen erfarenhet av det).

Men hur har du tänkt att använda det? Laga mat eller bara koka vatten? 850 ml kokkärl är ju inte mycket, det räcker precis till att koka vatten till två påsar frystorkat. Det kan vara lite trixigt om du ska laga mat i det. Och det blir inget vatten över till kaffe ;) Och det lilla kärlet på 350 ml känns lite onödigt. Ett set med 1-liters kokkärl hade jag nog letat efter istället för att få lite mer användbarhet.

Tusen tack för svaret!
Tänkte både laga mat och koka vatten. Så ja det blir nog lite för litet, så långt tänkte jag inte ens :-D
Jag får nog leta vidare :)
 
Tusen tack för svaret!
Tänkte både laga mat och koka vatten. Så ja det blir nog lite för litet, så långt tänkte jag inte ens :-D
Jag får nog leta vidare :)

Kika på Trangias kompletta paket, är du inte superlättpackare så kan du nog hitta ett set som passar dina behov bra där. Och om du ska laga mat på köket så finns det vinster med att ha ett lägre kök, antingen då Trangia eller ett spindelkök från någon annan tillverkade, eftersom de står stadigare. Toppmonterade kök funkar i mitt tycke bäst till att koka vatten på eller laga enkel mat för en person.
 
En normalportion ute är 4,5 dl så den byttan är lite liten.
Sen finns det inget vindskydd på bilden. Det behövs för annars blåser värmen bort.

Så här ser jag på kök och kastruller. Jag behöver en kastrull som rymmer dubbla behovet för en och tre gånger portionen för två.

Sen är det käckt men en vattenkokarpanna för två och lite diskvatten oxså.

Så för två har jag med en kastrull på ca 1,3-1,4 l. Samt en vattenpanna på 0,9.

Köket räcker nog men för att öka stabiliteten bruka tre tältpinnar till att stabilisera kanistern mot marken.

Kök med inbyggt vindskydd är mer praktiskt.

go tur
 
Ställer mig också i kören att köket är för litet - då i avseende storleken på byttorna.

Denna är knappt dugligt som enmanskök om man skall göra mer än värma vatten till torrfodret utan kan ses mer som en lättåtkomlig 'fika-kök' för te/kaffe vid en rast.

Är man två och inte storätare men ändå vilja kunna koka och steka riktig mat (bröd, pannkakor, soppor etc.). som är extremt uppskattat att kunna göra i fält när torrfodret växer i munnen tredje dagen, så säger jag trangia 27 med GB74-brännare.

två grytor, stekpanna samt stadig och vinskyddad bas för gryta och brännare.

Visst, väger lite mera men väldigt mycket mer användbart!


---

Slutligen, oavsett val av kök - ta två helgdagar - packa ryggsäckarna med den ni tror att ni behöver bära på inklusive vikt motsvarande veckas mat - åk ut någonstans och gå minst en halv dag, laga mat helst mer än en gång under den tiden, övernatta (och då kommer på sådana saker som myggmedel, resorb-tabletter eftersom man lik förbaskat drack alldeles för lite första dagen - och att vätska upp och äta skall göras innan man lägger sig, oavsett hur mycket man mår illa just då, annars blir natten och dagen efter inte kul alls), nästa dag frukost och lunch på köket och gå lika långt (tillbaka), glöm inte fika-pauserna!!.

Efter en sådan provtur så kommer ni upptäcka massor av saker som fungerade bra och saker som fungerade mindre bra - och vilka saker som uppenbarligen inte behövdes och vilka saker som missades (tex skavsårsplåster, myggmedel, nål och tråd på en rulle, fästingborttagare), ryggsäckar och bärsystem som inte passar bra mot kroppen eller att det var helt enkelt för tungt, att sovsäcken var alldeles för tunn och kall och liggunderlaget dålig och så det här med vatten och hur man skall bära tillräckliga mängder av det och att vatten väger mycket...

Det är bra att sådant är genomkört i ett genrep på hemmaplan och kan avbryta när som helst om man måste åtgärdar de värsta missarna och besvären - för när man väl är på plats så har man inte tid med sådant och mycket liten chans att göra åt saker som fungerar dåligt och heller inte kan vända...
 
Beställde ett Trangia 27 kök, hoppas på att få det under veckan så att jag kan testa det till helgen. Tusen tack hörni! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Biolight camp stove Utrustning allmänt 2
Olle.Bj Köra gaskök på bensin? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.