Någon som provat/vet mer om detta tält?

http://www.giz.se/tremannatalt-p-229-c-159.aspx

Tvåmannatältet jag köpte förra sommaren kommer att bli för litet med två hundar och mig+ packning. Behöver ett smidigt och inte allt för dyrt tält, gärna med absid. Hittade detta. Billigt, stort och inte allt för tungt. Nåogn som har ett annat bra tips på ett i samma prisklass och vikt? Och hur mycket får jag räkna med att ett tremannatält väger?

Vet att man får vad man betalar för och det stod inget om vattenpelare på just detta, men har någon ägt det eller vet mer om det får ni gärna skriva en rad =)

och jag känner inte för att lägga flera tusen på ett tält, jag vandrar inte så pass ofta och hundklor kan vara vassa, för att inte tala om unghundars tendens att tugga på allt...

Försökte kopiera och förstora bruksanvisningen, även printa, men kan fortfarande inte få den i läsbart skick. Tror inte du skall ha några stora förhoppningar vare sig i vattentäthet, vindtålighet eller slitstyrka på ett tält i detta prisläge - går nog att jämföra med vad Rusta och Jula har att erbjuda.
Jag kan inte se om tältet är enkelväggigt, eller dubbelväggigt, men inget är givet i detta prisläge. Du kan inte heller utesluta golv i vanlig prasselpressening som jag sett på flera billiga tält. Tror du måste kontakta försäljaren för att få mer detaljer om tältet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Försökte kopiera och förstora bruksanvisningen, även printa, men kan fortfarande inte få den i läsbart skick. Tror inte du skall ha några stora förhoppningar vare sig i vattentäthet, vindtålighet eller slitstyrka på ett tält i detta prisläge - går nog att jämföra med vad Rusta och Jula har att erbjuda.
Jag kan inte se om tältet är enkelväggigt, eller dubbelväggigt, men inget är givet i detta prisläge. Du kan inte heller utesluta golv i vanlig prasselpressening som jag sett på flera billiga tält. Tror du måste kontakta försäljaren för att få mer detaljer om tältet.

Håller med smux i allt vad som skrivs, men skulle vilja påstå att tältet du tittar på faktiskt är just ett tremanstält. 210 cm i längd räcker för de flesta och 270cm / 3 blir 90 cm i bredd per person.

Ser precis ut som det tält som ett par bekant har.
Ett vanligt tält av typen billigt. Regn- och myggtätt. Innertält som reses först.

Ska du ha det i skogen eller på fjället?

Lägg ett par hundra på nya stormlinor, linlås och markspikar så blir det nog snäppet stadigare i vinden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips