Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1?

Fjällräven lanserade ett nytt akto-"inspirerat" enmanstält under 2016 som inte fått mycket publicitet. Därför tänkte jag höra med er om det finns någon som hunnit testa det än? Det står nämligen mellan Akto, Enan och Abisko Lite 1.

För er som har hunnit testa det eller äger det. Ett välkänt problem med mindre tält är kondens, hur fungerar ventilationen på Abisko? Dessutom läste jag att deras nya duk fladdrar en hel del (mer än akto), har det orsakat något problem mer än oljud? T ex nuddar yttre duken inre vid hård vind?

Innertältets bredd är intressant. Speciellt om du blir inregnad. Har Akto och är nöjd. Exped Vela I är ännu ett i klassen.

go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Abisko lite 1.

Mitt första Omdöme Abisko lite 1.
Yttertälttyget längs med blixtlåset kan fastna viktigt att tänka på speciellt när man har brådska/är trött. Jag är 172 cm lång hade ett uppblåsbara exped liggunderlag fick skjuta undan det för att sitthöjd skulle bli bra.
hörntältbågar 4 st. sitter tajt löstagbara tog ett tag innan lärde få loss dem.(tror att de eV är fast sydda på Akto ?)
Jag har ett blått tält tycker det var trivsamt ljust invändigt gott om utrymme innertält. Absiden rymde 75 L ryggsäcken .
Använt tältet 5 dagar Jämtlands triangeln mitten av september vädret var dimmigt fuktigt;rätt mycket kondens på morgonen,men hade inte öppnat alla ventiler.Upplevde inget fladder tält duken men blåste inte speciellt mycket.Jag är i stort nöjd med tältet fyra säsongs.Har ett Nallo två man ca 30 år gammalt bytt golv en gång egentligen lyx vara en i det men trevligt med lite nytt mindre ändå kanske.
Brukar skoja med mig själv"Abisko lite 1 ett perfekt tält för akrobater".Priset kan spela in några hundra lappar,bra att skaffa fotprint .Betalade 5199 kr för tältet.
Jag tyckte att det var lika bra att satsa på fyra säsongs /robust tält.Annars så finns det förstås tre säsong tex Enan lätt men kostar en del mera.
Ska bli roligt prova Abisko lite mer på sommaren finns bra finesser som mygg nät i dörren m.m. Lycka till med beslut!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips