Någon som har 29 tum?

Hej,

jag går i köpatankar för en ny MTB. (Min gamla stals för en vecka sedan...). Jag har tittat en del på cyklar med 29 tums hjul... och undrar om någon testat och har lite synpunkter?

Jag är ute efter en cykel under tio tusen, för i huvudsak skogs/stigkörning. Skall dock kunna ta mig runt Vättern i sommar (dvs sätta på "slicks")...

Mvh

Niklas
 
29 tums

Värt att tänka på är att många av de större loppen inte tillåter större hjulstorlek än 26 tum
 
Det är väl bara Gary Fisher som har en 29", rätta mig om jag har fel. En recenceras iallafall i senaste Velo.
Gary Fisher x-caliber för 15.500
Får ett bra betyg men med nackdelen att man inte kan tävla med den.
 
Flera 29:eek:r

Det är fler som har 29":are, Nishiki t.ex.

Jag har inte provat någon själv, men rent spontant borde det bli enklare och bekvämare över småstök som rötter och liknande.

Men lite segare acceleration och mindre kvick i styrningen pga mera roterande massa.

Bara mina tankar, inget som jag bekräftat genom provkörning.

I dagsläget är det inget som lockar mig, mest för att jag föredrar saker som är någorlunda standard pga tillgång på utbytesdelar som nya fälgar, ekrar, däck och slangar i det här fallet.

Nya fälgar till mina Rolfhjul tog 3-4 månader att få fram - behöver jag tillägga att jag köpte ett par hjul med mavicfälgar istället?
 
Nishiki har 29 tum!

som sagt en 29 tummare finns även hos/på Nishiki... det var den jag tittade på. Skulle kosta ca 10.000... Jag har varit runt i ett par cykelaffärer, men ingen har någon praktisk erfarenhet av de större hjulen...

Intressant att man inte får tävla med dem. Gäller samma begränsning i motionslopp? Jag har planer på att köra några sådana... men då måste jag först kolöla om det får köras med 29 tum...

om jag nu skall köpa det. Känns lite tveksamt...

Någon som vet var jag kan hitta recenssioner om 29:eek:rna?

Mvh

Niklas
 
Inte helt korrekt

Pampero; sa:
tyvärr gäller det även de större motionsloppen också tex. Vättern mtb

Begränsningen på hjulstorlek är baserat på SCFs regler som är baserade på UCIs regler. I de tävlingar där SCFs regler gäller är man alltså begränsad vad gäller hjulstorlek.

Detta gäller enbart om man ställer upp i lopp som kräver tävlingslicens. Man kan ställa upp i motionsklass i de flesta lopp och då behöver man ingen licens vilket i sin tur betyder att SCFs regler inte gäller. FMTs sekreteriat svarade förra året att det var ok att ställa upp i FMT om man ställde upp i motionsklassen.

/Mattias
 
Klart

Tack för all info! Skönt om man kan använda sig av 29 tum i motionslopp.... vi få rväl se. Nu har jag i vart fall köpt en cykel... Lite billigare än jag tänkt från början. En Nishiki "Bigfoot" TR-29 blev det... Och den är lite annorlunda än min förra MTB. Jag upplever att den är snabbare i princip på alla underlag (mot en 26 tummare) men inte att balans eller "agility" skulle vara nämnvärt sämre (beror förstås på min förmåga till att börja med:)... Det kanske jag märker först när jag pressar den ordentligt i knepig skog... :) Väntar fortfarande på första vurpan!

Nu är det trampning mot Vättern som gäller, härligt med vår!

Tack, Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
dirty harry Har någon erfarenhet av Tomas Fåglums cyklar Mountainbike 0
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
appslapp Någon som kör bikepacking i gbg? Mountainbike 0
plaskis MTB kring Varberg, Frillesås / Åsa och därimellan, någon? Mountainbike 2
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
MagArne Någon som cyklar single speed MTB? Mountainbike 8
petemimo finns någon barn/ungdoms verksamhet Mountainbike 3
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Nizzy Någon med erfarenhet av Marmot Cerro Torre Jacka? Mountainbike 1
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
perlowdin Någon som vet vad som hänt med Happy Mountainbike 86
jamten Någon klåfingrig person... Mountainbike 22
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
QwiP Grönland, Nuuk någon?? Mountainbike 2
Charlottan Birkebeinerritten någon?! Mountainbike 0
Annis2 Någon som kör MTB kring Åkersberga? Mountainbike 1
petlow Någon som cyklat på Åland? Mountainbike 5
petlow Tjena hej, vet någon nån bra led??? Mountainbike 4
DGR Saknar du någon Mountainbike 0
islagg Vet någon något om Pilatus? Mountainbike 0
Martin Gidlund Någon som prövat... Mountainbike 1
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
björnhedlund Någon som vet något om ProGear Mountainbike 0
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
densken Har kopt en mtb i usa. Kan jag ta hem denna? Mountainbike 4
Totto Grip Vad har du för musik i öronen när du cyklar? Mountainbike 10
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
SAMSare Har nån Recept på hur man tillagar egna Powerbars? Mountainbike 5
Shockstone Har ni kollat vad som krävs i låsväg? Mountainbike 5
snusmumriken Vad har pedaler för livslängd? Mountainbike 8
nille sorleken har betydelse? Mountainbike 2
niking 27,5 tum en nygammal trend? Mountainbike 2
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
lukashusse 26 tum vs 29 tum Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.