Någon som cyklar single speed MTB?

Någon här som cyklar MTB med single speed?
Varför kör ni single speed? (är nyfiken på dess för och nackdelar)
Är det kul eller bara nödvändigt ont då det är billigt och minimalt med underhåll?

Funderar själv på att konvertera ett gammalt lik för att ha nånting att cykla på i skogen tills man har sparat ihop till en riktig hoj för nästa sesong. Jobbarkompisarna har börjat cykla lite och är själv riktigt sugen att också komma ut i skogen.

Mitt objekt är iaf en Crescent Oden från -99? med stålram och stel framgaffel. Nya däck, singlespeed kit, lite verktyg och en hjälm går väl lös på drygt 1500kr vilket jag kan offra. Något man kan ha kul med eller är det bara att lägga ner?
 
Finns det nån bra guide hur man bygger en fixed? Bygga om till single speed har jag koll på men det är väl nån form av frihjul som måste bort i en fixed?
 
Hade en mtb-singlespeed ett tag och ångrar att jag sålde den.. Underhållsfri, lätt, mindre kraftförluster. Men även jobbigare förstås, man får inga uppförsbackar gratis så att säga. Bra att ha som reservcykel, krånglar ju mindre. Bra för teknikträning, man blir noggrannare med spårval. Tränar även benstyrkan, man får ju stå upp mer å slita.
 
Nu är cykeln konverterad :)

Har dock lite problem med att det känns som om kedjan vill hoppa när man står upp och trampar hårt. Möjligt att dreven inte är i rät linje eller så är det 19kr kedjan från rusta som är lika dålig som den är billig. Tror mer på det sista men det är en dag imorgon också för finjustering.

Den lilla runda jag tog runt huset kände annars riktigt bra. Kan nog fungera bra i skogen att jaga de andra dårarna med. Möjligt att den är en aning tungtrampad för skogen men det återstår att se.
 
SS (SingleSpeed) handlar för mig om bättre kontakt med naturen, mindre som distraherar. Inga växlar man behöver fundera på, ingen kedja som skramlar (utan växlar kan man göra den kort nog) och faktiskt mindre kraftförluster.

Sen har man alltid fel utväxling på en SS, på grusvägarna går det för lätt och på klättringarna för tungt. Men det är fostrande och gör dig snabbare när du sitter på en växelcykel igen.

Bodde jag i Stockholm eller Uppsala skulle det kunna funka som enda cykel, men som boende i Ludvika behövs växlarna. Har därför en SS bara som komplement, dessutom helt utan dämpare. Det ger tillbaka lite utmaning i de stigar jag inte längre tycker är svåra med fulldämpat och växlar. Bra för tekniken alltså.

Nästa lördag avgörs SM i SS. Platsen är Karlstad. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1095655
 
Håller med om att det funkar skitbra i sthlm....skulle inte vilja ha det i Ludvika efter att ha bekantat mig med Finnmarksturen ett flertal tillfällen. Finns gott om stigningar däromkring:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dirty harry Har någon erfarenhet av Tomas Fåglums cyklar Mountainbike 0
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
appslapp Någon som kör bikepacking i gbg? Mountainbike 0
plaskis MTB kring Varberg, Frillesås / Åsa och därimellan, någon? Mountainbike 2
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
petemimo finns någon barn/ungdoms verksamhet Mountainbike 3
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Nizzy Någon med erfarenhet av Marmot Cerro Torre Jacka? Mountainbike 1
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
perlowdin Någon som vet vad som hänt med Happy Mountainbike 86
jamten Någon klåfingrig person... Mountainbike 22
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
QwiP Grönland, Nuuk någon?? Mountainbike 2
Charlottan Birkebeinerritten någon?! Mountainbike 0
Annis2 Någon som kör MTB kring Åkersberga? Mountainbike 1
petlow Någon som cyklat på Åland? Mountainbike 5
petlow Tjena hej, vet någon nån bra led??? Mountainbike 4
lgniklas Någon som har 29 tum? Mountainbike 8
DGR Saknar du någon Mountainbike 0
islagg Vet någon något om Pilatus? Mountainbike 0
Martin Gidlund Någon som prövat... Mountainbike 1
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
björnhedlund Någon som vet något om ProGear Mountainbike 0
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
fklint Cyklar efterlyses!!! Mountainbike 1
Totto Grip Vad har du för musik i öronen när du cyklar? Mountainbike 10
emil. Stockholmare som cyklar freeride/allmountain/"urban assault" Mountainbike 2
pajaflow Transportera cyklar Mountainbike 1
kofalla Tyska billiga cyklar! Mountainbike 1
scottie Billiga cyklar Mountainbike 21
perdans OK att "blanda"cyklar (hjul?) med o utan skivbromsar ? Mountainbike 9
Tomas Carlsson Hur långt (utan paus) cyklar ni? Mountainbike 3
Drifter Vart cyklar man i Östersund? Mountainbike 4
Trilla Cyklar från http://www.expressshop.lv Mountainbike 2
MeridaMartin Vård av MTB-cyklar Mountainbike 1
glimmen Bergamont-cyklar i Sverige? Mountainbike 0
ptte Billiga cyklar? Mountainbike 12
mrhandley Tiger mtb cyklar Mountainbike 5
2fast Var cyklar man(kvinna)i skåne? Mountainbike 5
var hittas begagnade cyklar? Mountainbike 1
Test005 SPD multi/single release. Mountainbike 5
Kretz Single track i Alperna Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.