SPD multi/single release.

Hej
Vad är skillnaden, fördelar, nackdelar med multi & single release.
Har kollat på Shimanos website men kan inte hitta några blder eller info.

Är det skillnad på "bindningen" eller är det bara olika klossar?

Mina klossar har formen av spader (på ett spelkort) eller ett hjärta.

Vad är populärast/standard?


enlighten me :)
 
...den ser inte ut som ett klöver då?

Nä skämt åsido, standard kan man väll påstå är Shimanos SPD som har flest modeller och säljer mest pedaler.
Frågan om vad skillnaden är, så löser multirelease-klossen ut lättare. Det framgår lixom av namnet...;)

Dessa klossar dök upp på marknaden efter ett par år när MTB-flugan etablerades bland folk som inte var ute i skogen och tränade! För att kränga pedaler till dem och stilla deras oro över att inte komma ur, tog man fram dessa klossar.

De av mina vänner som provat har gått tillbaka till singelrelease. Anledningen är att de kan lösa ur när man drar runt pedalerna under hög belastning i tex en uppförsbacke. Därmed kan ännu värre olyckor inträffa!

Har man under en period kört in sig med vanliga klossar så lär man sig snart att automatiskt vrida till när man skall sätta ner foten på marken eller något oförutsett händer. Börja träningen med löst spända pedaler, kör inte för teknisk terräng och tänk "vrid" hela tiden! Öka sedan intensitet och svårigheten på de stigar där du tränar så sköter det snart sig självt.

"If it ain't broke, I'll fix it."
 
...Så det är klossarna som gör skillnaden mellan multi/single release, inte bindningen på pedalen?

Och så, vilka klossar har jag? :)
 
Du har med största sannolikhet de som bara löser ut i en riktning eftersom de är de enda jag har stött på i handeln.

-Åke
 
Test005; sa:
Och så, vilka klossar har jag? :)

Det är förmodligen kopplat till vilka pedaler du har köpt, se nedan...

/Johan

Saxat från cyclecomponents.com:

SM-SH51 för ''single direction release'' (Medföljer original Shimano PD-M959, M646, M545, M536, M424, M515, M505, M324, A515 och M323 pedaler)

SH-SM55 för ''multi-directional release'', (Medföljer original Shimano PD-M324 pedaler)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.