Vad har pedaler för livslängd?

Just precis - hur länge kan man förvänta sig att pedaler håller?

Pedalerna som satt på min GT talera när jag köpte den för två år sedan har jag nött hål i nu, efter cirka 300 mils cykling (varav ungefär 90% på asfalterad väg). Pedalerna är visserligen billiga plastpedaler, men nu när jag måste köpa nya, hur länge håller de? Är det värt att satsa pengar på bättre pedaler, kanske tom kombi med skor, när man cyklar så lite som jag gör?

Jag har aldrig hört att pedaler är några förbrukningsartiklar...

/Hannes
 
Nött hål i??? Det låter ju lite knepigt. Att kullagren tar slut är ju möjligt om man inte underhåller dem, men övrigt slitage borde klara 300 mil (asfalt). Ska du ha spd-pedaler så rekommenderar jag Time Atac pedaler; lätta att komma i och ur (även när det är lerigt), det krävs ingen justering av fjädern.

/Håkan
 
Satsa på kvalite!

Mina XT pedaler (från -91 tror jag) för gammaldags clips (remmar) har jag kört tusentals mil med. Inte en antydan till glapp. Dom har överlevt 2 cyklar nu!!!
SPD-pedalerna håller också bra, men dom har jag bytt ut med jämna mellanrum av andra orsaker...
 
Hur man kan nöta sönder pedaler

Båda pedalerna har börjat utarmas i materialet, och på höger sida sprack pedalen upp för några dagar sedan. När jag skulle undersöka varför såg jag att man såg axeln genom ett nötningshål i plasten, samt att det yttre lagret hade trillat ut.
Jag har inte varit våldsam mot min cykel, den är främst ett transportmedel, så jag antar att allt är ett direkt resultat av förslitning.

/Hannes
 
...

Det finns ju många olika sorters pedalsystem på marknaden och om man köper en MTB vill man nog inte betala dyrt för ett par pedaler som man inte kan, vill använda. Vissa cykelhandlare är inte så pigga på att byta ut komponenter på färdigmonterade cyklar. Därför levereras många cyklar med skräp pedaler. Köp ett par kvalitetspedaler...
 
Pedaler..

Plastpedaler.....hm, låter inte som nån höjdare. Men nu till frågan.

Jag tycker man ska ställa ganska höga krav för spd-pedaler är inte direkt billiga.

Själv har jag ett par som många säkert tycker är sunkiga, nämligen md-545 (eller är det 535). Hur som helst, dom har funkat skitbra, även i lera. Jag har slagit i sternar riktigt hårt många gånger men dom håller än. Tycker inte alls det är värt att köpa 747-or. Vikt skillnaden känner man inte av och så länge dom löser ur när dom ska, varför köpa ett par dyrare.

//Kristian
 
Jag har slitit ut ett par plastpedaler på precis samma sätt som du, även om jag fick ut fler mil ur mina. Är iofs ganska lätt (65 kg). Jag fortsatte dessutom att köra med dem tills plattorna trillade av helt... Kanske inte att rekommendera.

Kvalitetspedaler håller däremot tusentals mil, så länge man inte misshandlar dem. När du ändå ska byta pedaler, skulle jag vilja rekommendera SPD el. liknande. Det är en påtaglig skillnad jmf med vanliga. Cyklar man dessutom på vintern känns det mycket säkrare när skon sitter säkert i pedalen (obefintlig halkrisk). Har nu även SPD pedaler på min "cykla-till-jobbet"-cykel och det ångrar jag inte en sekund! Man kan skaffa lösa pedalplattor som man kan klicka in i pedalen de få gånger man vill cykla bekvämt med vanliga skor.

/Andreas
 
Eller köra med kombination

Jag har ett par pedaler som har SPD på ena sidan och som funkar med vanliga skor på andra sidan. Smidigt tycker jag...
 
Det blev ett par VP-133. Hyfsat billiga, men ordentligt rejäla. Fjäderbelastade på båda sidor och en ordentlig stålbur så att jag kan cykla med vanliga skor, dels tills jag hittar några bra skor (svårt att hitta 46or i Umeå), och dels så att jag inte alltid måste ha cykelskorna till affären och så.

Kollade lite på sagda plastramar, men de verkade dels krångliga att få fast/lös och dels skulle de troligen vara försvunna när jag som allra bäst behövde dem :-(
Funkar sådana bra?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.