Någon med planer på Denali/Aconcagua?

Har varit sugen på antingen Denali eller Aconcagua ett bra tag nu. Känner mig kompetent nog att ta mig an bergen (har några berg i bagaget, glaciärkunskaper, replagskunskaper, uppvuxen i -35 osv, haha...) men har inga polare som är förtjusta i tanken samt så har jag ingen lust att punga ut 50k+ för att eventuellt hamna i en grupp där risken finns att erfarenheten är smal men plånboken tjock...

Därav undrar jag om det finns någon/några som har planer på Denali/Aconcagua till 2020 som antingen söker medlemmar eller kan tänka sig en extra? :) Vore jättekul att hitta likasinnade~
Hör gärna av er!

Hej!
Jag tog Aconcagua i vintras och tänker försöka mig på Denali (eller Mount McKinley som republikanerna säger) någon gång under sommaren 2020. Min förståelse är att Denali är betydligt tuffare än Aconcagua och att det därför är värt att göra det i en grupp med en mer erfaren guide. Det är också därför jag kommer lägga undan ca. 5000 varje månad och spara Eurobonuspoäng fram tills dess.

Aconcagua tog jag visserligen i en guidad grupp men där tror jag att det finns större chanser att göra det ensam. Det är nog speciellt toppbestigningen den sista dagen som är jobbig själv, men övrigt ser jag teoretiskt sett inga problem med att gå själv så länge du fixar logistiken. Jag vet en bekant som efter att ha misslyckats första gången gick själv. Han hade dock viss hjälp från en firma med transport av utrustning på mulor och med viss matlagning i baslägret även om det var bra mycket billigare än att gå med en guide.

Var hittade du att Denali bara kostade 50000? Har du någon länk till en sådan välrenommerad firma?

/Galten

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips