Nästan-gratis-tips!

Den hemmagjorda padelflottören består av sex bitar liggunderlag i en nylonpåse. När jag paddlar har jag den som lårstöd.
För att stödet skall ligga still framför sitsen, och inte glida framåt, så viker jag runt ett stycke liggunderlag, som jag fixerar genom att jag även sitter på det.
Flottören kan jag dessutom ha som en liten pall, vid exempelvis matlagning på berghäll.

Den delbara paddeln funkar utmärkt som en snygg och praktisk entre till tältet. Yttertältets "dörr" spänns upp som ett entretak med paddeldelarna som tjusiga kolonner!
I paddelskaftet kan man ju dessutom fästa en flagga, om man vill få lite mer Amundsen-känsla i det hela.
:)

Att använda paddelflottören vid i och urstigning är ej heller att förakta! Om man surrar fast två nylonkarbiner vid paddeln, så går det utmärkt att fästa dessa i däckslinorna på lämpligt sätt.
Vinkla paddeln framåt eller bakåt, om bryggan är låg, så att det inre bladet inte tar i och är i vägen.

Några multiflätade tampar i generösa längder är alltid bra att ha till hands. Gärna en 2-3 mm och en lite grövre. Ena änden är öglad. I den andra sitter en nylonkarbin. Då slipper jag för det mesta knyta och krångla.

Inte gratis, men jag har kommit fram till att seglardojjor funkar bra i kajak. Inte så breda och klumpiga och fungerar därför bra när man har roder-keepers.

Strmbrg,

Kom på en sak

Jag kom på ett ytterligare användningsområde för dina fendrar, om du har kvar dem? Kan du inte fästa dem på kanten som en sorts utriggare för att ytterligare minska risken för kapsejsning? Det kräver förstås att du kan fästa dem någorlunda stabilt helst en bit ner på skrovet, men om det går borde de kunna hjälpa till lite vid svår sjögång.

Fungerar det får du gärna säga till. Jag kom på det igår när jag skulla känt mig säkrare med ett par bra utriggare.

Kalle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Dom rackarns fendrarna, ja...

Dom är nog bra i och för sej.
Men när man behöver dom som bäst, brukar vara när det guppar och bökar ganska friskt. I det läget studsar dom gärna upp på däck...
Jag försöker dränka fendrarna först, så dom fylls mä vatt'n och därmed blir tyngre.

Är man rädd om den nya kajaken och skall försöka kliva i eller ur mot en klippvägg i gropig pålandssjö, så är det mycket att ha koll på samtidigt!
Jag lyckades emellertid utföra detta utan person- eller båtskador, men jag var så slut efter allt bökande, att jag tvingades paddla in i en lugn vik direkt, för att vila...

Fan, man kanske skall titta in på Kuntze och kolla om det finns nån diskret avbärarprofil i trevligt gummi...

Strmbrg,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips