Näset mellan Vastenjaure och Virihaure

Finns det någon (näs-vis) skribent här som varit ute på näset mellan Vastenjaure och Virihaure? På östra sidan kanske jag ska tillägga, alltså en liten avstickare från t ex Padjelantaleden till Dujbbenjárgga? Hur ser det ut där? Är turen att rekommendera?

Vide och Sten

Hej
För några år sedan gjorde jag ett försök med att komma ut på detta näs. Jag kom från Arasluokta och direkt efter bron över Miellätno tog jag väster ut . Målet för dagen var Ajajaures västra ände, och att övernatta där för att sedan fortsätta längre västerut. Från bron till Ajajaure var det mycket svårt, vide på låg höjd, brant och sten högre upp, så det blev en hård dag. Terrängen väster ut från Ajajaure såg inte mycket bättre ut så jag gick tillbaka nästa dag. Möjligtvis kan mitt intryck blivit något negativt pågrund av det dåliga vädret, regn, snö och blåst, i vackert väder kan det bli bättre. Dock tror jag att bästa vägen är att gå väster ut mitt på näset, vid stig delning nya och gamla Padjelantaled.

Med vänlig hälsning
Roger F

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Har för mig att Grundsten har en ganska detaljerad beskrivning av näset i någon av sina böcker "Vandra på Kungsleden" som namnet till trots även handlar om exemeplevis Padjelanta. Jag passerade förbi i somras men valde bort näset. I stället blev det en tur från Arasluokta och upp på Alatjåkkå. Ingen märkvärdig topp om man ser till höjden, men magnifik utsikt som står sig väl i jämförelse med betydligt högre toppar som jag kravlat mig upp på. Vill man upp några meter till kan man fortsätta upp på Alagåhppe (eller hur det nu stavas). En bekväm dagstur från leden som jag verkligen kan rekommendera.

Go tur i Padjelanta!

// Calle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips