När är hösten vackrast i Jämtland?

Höstvandring -11 065.JPG

Så här kan det också vara - i det närmaste barblåst. Lite snopet när en ville ha höstfärger. Vålådalssänkan, sista helgen i september för några år sedan.
/Ulf-Bertil

Nu är biljetterna bokade. Det blir Vålådalen den 12-14 september, det passade bäst i planeringen och era synpunkter var till god hjälp. Tack för dem! Jag hade litet ångest när jag valde plats, men Storulvån ska vi till i vinter och omväxling förnöjer. Dessutom är den finaste biten den till Ulvåtjärn och sen till Enafors, och den biten kan jag faktiskt spara tills jag bara har vanlig helg. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jämtlandsfjällen i september kan verkligen vara himmel eller pannkaka. Vi har varit uppe och gått Triangeln sista helgen stationerna har öppet de senaste fyra åren. Först året gick vi i kortärmat och var egentligen för varma även då. Andra året blåste det drygt 30m/s och vi fick verkligen slita för att ta oss fram bitvis. Hade svårt att gå på spänger då benet i luften hade svårt att träffa spången. Tredje året var det 30cm snö redan vid Storulvån och på vägen till Ulvåtjärn hade vi stundtals snö upp till midjan. Bröt och bodde hela helgen på Storulvån, tack STF som lät oss boka om allt på stående fot utan extra kostnad! Förra året var det "normalt" höstväder med ömsom sol och regn.

Detta året kommer vi av olika anledningar istället att åka till Härjedalen och gå dagsturer med Klövsjö som utgångspunkt. Packningen ligger på golvet framför mig och bilen avgår imorgon vid lunch! Regnkläder packade....

Jag hade en jättefin tur förra helgen 12-14 september. Det var varmt och mestadels soligt. Det var lite grönare är jag hade hoppats, men visst fanns det höstfärger på sina ställen!
Välådalen2_Liten.jpgVålådalen3_liten.jpgVålådalen1_liten.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips