Myskoxe

Har just fått upp ögonen för att vi har en vild myskoxstam i landet, och iden att knalla upp i fjällen för att få se dem dyker upp. De lär finnas i Härjedalen, men det är ju lite oprecist, så frågan är:
Var kan man få se myskoxarna sommartid? Vintertid?
 
De håller till nära norska gränsen. Muggdalen har jag för mig den heter. Norr om Rogen upp mot norska gränsen.

Nu är det ju inte så många (runt 10 djur kvar tror jag), så man bör nog vara försiktig med att störa dem.

mvh Christian
 
Prata i så fall med Nils G. Lundh

Skal man hinna se dom, må man skynda sig. Det är nu bara sju djur kvar. Efter långvarigt trenerande av saken har nu Naturvårdsverket äntligen i alla fall
uttalat sig positivt om stammens bevarande, t.ex. genom inplantering av nya djur från Norge, Grönland eller djurparker. Problemet kvarstår emellertid,
eftersom de/staten varken vill rödlista myskoxarna, eler ta på sig ansvaret för djuren, utan hellre förlägga detta på lokalt och regionalt plan. Vilket blir fel både bevaringsmessig utan egentligt och officiellt nationellt åtagande, och ansvarsmessig vid ev. skador och olyckor. Hur det än går, kommer det oavsett inte bli gjort något förens tidigast 2003, och under tiden fortsätter kanske stammen att minska ännu mer. Det är bara att hålla tummara för myskoxarna.
Skall man se dom, tror jag det kan bli svårt för en oinvigd att finna rätt på dom. Under vintern finns dom som regel på svensk sida, i fjällen norr om
Muggsjöarna/Myskelsjön och om sommaren oftast på norsk sida eller nära grensen i Muggaområdet. Innan du ev. försöker finna rätt på dom, bör du ta en prat med Nils G. Lundh i Funäsdalen, landets förmodligen främste kännare av myskoxar, både för råd och tips, och inte minst angående säkerheten i att uppsöka dom.

För ytterligare information angående Myskoxarna i Härjedalen, kan du besöka hemsidan min
http://anders_gilljam.tripod.com
där jag samlat på många tidningsartiklar om saken under "Gammelt & Nytt".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Myskoxe avlivad Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.