Myggskydda barn i bärstol?

Hej!

Ska upp och vandra med lillgrabben för första gången i sommar. Han kommer då vara lite drygt 1år. Vi har köpt en Deuter kid comfort 3 som vi hittills är nöjda med.
deuterkidcomfortiiibesk.jpg

Hur gör ni när ni vandrar med barn i bärstol med tanke på mygg, knott, getingar, bromsar och annat elände? Har funderingar på att modifiera ett större myggnät och liksom klä in hela stolen. Då behöver man inte oroa sig lika mycket... Vad tror ni om det?

Något annat som man bör tänka på? Tror mig ha koll på att inte sitta för länge, solskydd, vätska mm. (Har vandrat i fjällen i ca 15år så jag vet vad man bör tänka på i stort. I år blir första året med Hugo och det öppnar "nya ögon" vad gäller vandringen.)

Leksaker? Knyter ni fast dem? Hur funkar det då med snöre <=> kvävningsrisk (i värsta fall)?

Vad sätter man helst på fötterna på grabben? Mockasiner?

Läste någonstans att bärstolarna saknar fotstöd för att barnet inte ska kunna ställa sig upp. Men hur blir det då med tyngden på lårens baksida och blodförsörjning? Man kanske skulle kunna tillverka någon form av stigbygel som hänger i ett grövre gummiband (så att det ger stadga men ändå fjädrar undan ifall han vill ställa sig upp)?

//Karolina

Hej!

Vi brukar använda myggnätet till barnvagnen och trä det runt så gott det går. Sen är ju kläder bra skydd mot mygg eftersom man inte vill använda kemiska medel på dom små.

Ang. stigbygel så sitter det justerbara sådana på vår bärmes (Bergans kids trekking) som enligt tillverkaren ska avlasta barnets rygg.

VH//Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för tipset!

Har provat med insektsnätet till vår vagn men det var ju såklart för litet...

Och just nät till barnvagnar tenderar ju att vara dyrare än annars, så jag vet inte om jag vill köpa ett annat. Om det inte är så att någon vet med sig att ett visst barnvagnsmärkes nät är lite större än de andra? Hur gör man tex med tvillingvagnar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips