Mt Blanc Range: The Buet 3100 m

Jag funderar på att bestiga MT B i sommar.. Som en liten uppvärmning funderar jag på "The Buet".. Någon som vet någonting om detta berg ?

Någon som gått upp(klättrat) som kan berätta hur svårt det är ? Är det extrem klättring ?

Detta är vad jag hittat..

Route : Normal
Height gain :1800 m
Descent : 1800 m by the Le Creux des Vaches
Grade :pD
Time :1 day.
Equipment : Standard equipment for ski touring

Trekking day: Hike up to Mont Buet, also called the 'Lady's Mont Blanc', 3,096m high. Spectacular views of the Mont Blanc Massif, the Matterhorn, Monte Rosa.

av att dömma från graderingen PD bör den inte vara särskilt svårt. Definitivt inte någon teknisk klättring! Om jag inte minns fel är Mt. blanc normal route PD+. D.v.s. lite svårare...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
förresten, när åker du? åker hur många är ni? Skall nämligen också ner dit. Följer gärna med upp en sväng...

Jag bor ca 13 mil från MT B(Geneve) så jag har tid att gå upp när som.
Så hör av dig med ett datum så kanske jag kan följa med !

Två sidor av samma berg.

1989 åkte jag skidor upp på Le Buet. Det var rätt platt den vägen vi gick (sydvästifrån?). Går man i dalen upp från byn Buet så kommer man den vägen och det är bara promenad till toppen och ingen klätterutrusting behövs. Det är rätt vackert i dalen upp. I början fin tallskog, ett kommersialiserat vattenfall och hela tiden iordninggjord stig. Stigen fortsätter efter trädgränsen men jag har inte varit längre än så på sommaren.
Väljer man nordostsidan är det nog brantare, har inte varit där men har sett att den sidan är mer åt "stuphållet".

Lev!

OlaO

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips