Mountainbike-köp

Hej allesammans!

Jag ska köra multisporttvävlingen Tieto Enator challenge innan sommaren och jag behöver en cykel. Har ej den kunskapen inom mountainbike för att avgöra vilken cykel som erfordras. Är student och letar efter en begagnad sak för max 5000:-. Har hittat annonser på två kandidater, den ena visserligen över 5kkr men det kanske är värt pengarna!?. Är dessa cyklar prisvärda o dugliga?

Är väldigt tacksam om någon kan ta sig lite tid att ge mig några goda råd.

Kona nunu (guldfärgad) 2002, Ramstorlek=18.
Mycket fint skick, knappt använd.Cykeln finns i Hässelby (Sthlm)
Pris: 5000:-
----------------------------
Scott comp racing -02

Storlek: 16"/S
Färg: silver/gul
Gaffel:Rock Shox Judy SL
Vevparti:Raceface Prodigy xc
Framväxel:Shimano Lx
Bakväxel:Shimano Xt
Växelreglage:Shimano Lx
Bromshandtag:Avid AD 3
Styrstam:Scott
Sadelstolpe:Scott
Styre:Scott
Bromsar: Scott
Bakhjul:Shimano Deore+zac19
Framhjul:Scott+zac19
Däck:Continental Explorer
Pedaler:Shimano 515
Sadel:Scott

Pris:8900:-

Mvh Johan

En begagnad cykel är svår att sätta pris på när man inte kan se den och inte vet vad det är för komponenter på den.

Jag tycker du skall ha i bakhuvudet att du kan få en ny Kona Fire Mountain hos Pedalogerna för 5700 SEK.

Är Kona nunu så pass mycket bättre specad?

Scott gör bra cyklar, men snålar _alltid_ in på framgaffeln. Annars så är den bra specad. Fast den ligger ju en bit över din budget. Jag tycker också att priset är lite väl högt. Jag skulel tycka att den var prisvärd runt 6000 SEK.

Men vilken storlek är det du skall ha? Konan är 18" och Scotten är 16". Vad du än gör så se till att cykeln du köper passar dig.komponenterna kan man byta men det är omöjligt att ändra storlek på ramen.

Det är ytterligare en sak som talar för en ny cykel, dvs att du kan köpa den storlek som passar dig.

/Mattias

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips