Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000

Jag har alltså två typer av byxor som jag använder, ett par Fjällräven Vidda och ett par softshell. De kompletterar varandra ganska bra för mig när jag mer eller mindre kan utesluta funktionen av den andra byxan.

Fjällrävens byxor är toppen att vara ute i skogen och någorlunda torrt, när det är kallt och när det behövs underställ. Softshellbyxorna när det regnar eller är blött.

Men jag letar efter ett tredje kompletterande alternativ. Ett par lätta, tunna byxor som funkar när det blir en aktivitet under längre tid (t.ex. vandring) som jag kombinerar med regnbyxor när det behövs. För mig är en fungerande kombination ett underställ (syntet) och en regnbyxa (...ej galon) men inte med Fjällräven och regnbyxa. Softshellbyxorna, eller andra skalbyxor, är inte ett alternativ här.

Alternativet är ju att jag helt sonika tar av mig Fjällrävens byxor. Så byxan jag söker får gärna vara (mycket) lättare och ta mindre plats.

Kan jag hitta något som skulle fungera åt hållet som kombinationen underställ + regnbyxa?

Jag behöver ju inte ha ett till polycotton-plagg eller skalplagg/softshell med "andasförmåga".
 
Senast ändrad:
Mt

Tycker att Fjällrävens byxor med MT-tyg är utmärkta. Tunt, lätt, snabbtorkande material, funkar även under regnbyxor. Själv använder jag deras "Karl" som finns både som zipoff och i hel längd. Modellen är lite för vid för min smak, men det går ju bra att sy in.
 
Är det svalka under rörelse du är ute efter är mitt tips att försöka hitta ett par byxor med ventilationsöppningar både på låren och vaderna. Jag hade med ett par Fjällräven Keb och ett par lätta byxor i polyamid/elastan till Nya Zeeland förra vintern och Keb vann till min förvåning med knockout de varmaste dagarna.

Lite trist att så många tillverkare sparar den funktionen till de dyraste brallorna.
 
Tack, jag har fått lite tips. Jag har fastnat för G1000 lite, hur funkar det? Abisko Light finns den en byxa från Fjällräven.

Lundhags LPC är inte det ungefär likadant tyg som Fjällrävens G1000?

Ja, det blir ju för varmt med Vidda-byxorna när det är plusgrader och aktivitet.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag har ett par tunna Patagonia-byxor. Men jag undrar om inte det är bättre med lite rejälare byxor och ordentliga vädringsöponingar.
 
Det verkar onekligen så.

Kan tillägga att mina Keb dessutom är svarta medan de hälften så tunga tunnare byxor jag växlade mellan var ljust beiga. Keb markant svalare. Tyvärr pensioneras de snart och det blir inga nya. Jag är trött på att laga sömmar och hål stup i kvart.

Jag undrar om inte Klättermusen Durin kan vara den ultimata allroundbyxan. Tyvärr är det oväsentligt med tanke på priset.
 
Tack, jag har fått lite tips. Jag har fastnat för G1000 lite, hur funkar det?
Det ska vara ett lite tunnare tyg men ändå slitstarkt. Det är inte lika grovt som vanlig G1000 utan har finare maskor. Jag hade en jacka i det innan men jag tycker det är sämre och inte ventilerar lika bra, på något vis ventilerar det lite grövre bättre tycker jag och är skönare. G1000-lite känns för mig mest som vilket vanligt tyg som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...